Thursday 19 April 2012

BAB 11

Ainnur baru berkira-kira untuk keluar makan tengah hari bila dikejutkan dengan kemunculan Tengku Zafran di hadapannya.
Selama tiga bulan berkhidmat dengan Tengku Zafran Tengku Zafar yang merupakan adik kepada Tengku Zharif iaitu Presiden Permata Holdings tiada masalah baginya. Malah kerjanya lebih teratur namun adakalanya menuntut dia berkorban untuk berada lebih masa di pejabat.
"U nak keluar makan ke?"
Ainnur mengangguk perlahan.
"Keluar dengan I lah. I belanja."
"Tapi Engku...."
"This time no excuse okey. Bersiaplah. I'll wait."
Ainnur serba salah. Sudah beberapa kali pelawaan dari Tengku Zafran untuk makan bersama ditolaknya. Segan dan sudah pastinya statusnya sebagai isteri seseorang menghalang dia untuk lebih merapatkan jurang di antara seorang bos dan pembantu peribadi. 
Tapi...bukannya ada orang tahu aku ni isteri orang? Ngomelnya sendiri.
Namun kata-kata ibu sentiasa diingatan supaya dia dapat mengawal dirinya dari melakukan perkara-perkara di luar batasan.
Pesan ibu, segala amal ma'ruf dan nahi mungkar, setiap apa yang dilakukan oleh suami apalagi isterinya, akan dipikul oleh suami di hari Qiamat kelak. Kerana itulah seorang isteri diwajibkan untuk mentaati suaminya selagi segala perintahnya itu tidak melanggar syariat. Kerana itu juga seorang wanita yang bergelar isteri, wajib mengetahui dan mempelajari segala hukum yang bersangkutan dengan kehidupan berumahtangga dan hal yang berkaitan dengan ketaatan terhadap suami agar terpelihara amal ibadahnya dan memperolehi kebajikan dan menfaat di dunia dan akhirat.
Apatah lagi, saat dirinya dihurungi kebosanan kerana hidup rumahtangga yang tidak pasti akan kesudahannya.
"Ainnur..."
Ainnur tersentak apabila Tengku Zafran menyentuh lembut belakang tangannya yang diletakkan di atas meja. Lantas tangannya di tarik.
"Sorry...I tengok u ni asyik sangat mengelamun."
"Sorry Engku." Kali ini dirinya pula menuturkan maaf apabila menyedari dia terleka seketika dengan perasaannya.
Tengku Zafran tersenyum dengan wajah serba salah Ainnur. Selama tiga bulan berkhidmat dengannya, Ainnur boleh dikategorikan sebagai seorang wanita yang aktif dan lincah. Segala kerjanya teratur dan jarang ada kesilapan yang berlaku. Namun sikap pemalu Ainnur masih dapat dilihat disebaliknya dirinya yang peramah itu. Dirinya sedar, Ainnur jarang bercakap dengan memandang terus ke wajahnya atau bertentang mata dengannya. Dia senang dengan sikap Ainnur yang nampak tegas dengan apa yang dilakukannya dan ini memudahkan urusan sehariannya yang sentiasa perlu bertemu dengan berbagai ragam manusia.
"I'll wait here." Tengku Zafran melabuhkan punggung di ruang menunggu pelawat dan sofa tersebut kedudukannya betul mengadap Ainnur membuatkan dia bertambah kurang selesa.

Saya keluar lunch dengan Hani and my bos

SMS itu dihantar terus kepada Adam sekadar memberitahu dan dalam masa yang sama meminta keizinan. Namun dia tahu, Adam tidak pernah menghalang ke mana jua dia ingin pergi atau dia ingin buat selama mereka bersama ini. Terkadang dia bosan kerana langkah kakinya sudah tidak sepanjang dulu, hidupnya hanyalah rumah dan pejabat. Selebihnya kalau rajin dia akan menemankan untuk membeli belah atau membeli bahan bacaan. Serasanya, rak perpustakaan mini Adam sudah penuh dengan buku-buku yang baru dibelinya dan sesudah dibaca dijadikan koleksi di situ.
"Engku...I naik kereta sendiri bolehkan?"
Lelaki kacukan Jerman-Melayu itu tersenyum lantas berlalu dan sempat membalas pertanyaan Ainnur.
"Make it fast okey, but not to fast...careful driving. I'll call u to confirm the place."
Dia sedar Ainnur tidak selesa untuk berada dekat dengan dirinya namun dia senang kerana Ainnur tidak menolak pelawaannya kali ini.

Ok

Balasan SMS dari Adam ternyata membuat Ainnur lega.

*******

"Adam..." Satu kucupan mesra dihadiahkan di pipinya.

"U kiss i tak ada orang marah ke?" 


Ternyata dia kurang senang tindakan Maya namun dia sendiri kurang pasti kenapa dia berada di sini pada ketika ini. Marahnya pada Maya masih belum hilang tetapi dia tidak dapat menghalang dirinya yang sebenarnya merindui gadis manja di depannya itu.

"Baby...I tahu you rindukan kiss I kan?" 


Melintuk liuk Maya di depan Adam. Dia hanya tunduk merenung pinggan kosong di hadapannya. Tidak pasti apa yang dirasakannya kini. Jika tadi hatinya membuak-buak mahu menemui gadis di depannya itu apabila menerima SMS Maya yang mahu menemuinya. Tapi kini, perasaannya kosong.


"Baby...I miss Adam I yang dulu. The handsome boy that make me laugh and kept girl jealous because i have you beside me."

Sekali lagi lelaki itu diam.

"Baby..." 


Sentuhan lembut di pipinya membuatkan Adam terleka. Sudah lama dia tidak mendapat belaian itu walau dari isterinya sendiri. 

"Kenapa you tinggalkan I sayang? Hidup I jadi huru hara sebab I sayangkan you sangat." Wajah lembut itu dielus perlahan. Jari jemari Maya digenggam kemas. 


"I confuse. Time tu fikiran I bercelaru dan hati I sakit sangat bila tahu you kahwin dengan perempuan lain. Siapa perempuan tu baby?" Maya cuba mengalih topik untuk tidak berbicara mengenai mengapa dia menarik diri di saat akhir perkahwinan mereka.


Beberapa mata yang baru mengambil tempat di dalam restoran makanan segera itu terus mencuri pandang kepada gadis cantik yang sedang bercengkarama dengan jejaka bermata kuyu itu. Pasangan itu tidak mengendahkan mata yang memandang dan mulut yang berbisik. Sudah semestinya wajah gadis itu sentiasa terpampang dalam iklan di suratkhabar atau pun iklan di kaca televisyen. Berpacaran di khalayak ramai, sudah pastinya akan menarik minat sesiapa sahaja untuk menjadikan itu topik panas untuk bergosip.


"I don't know her. Itu pilihan mummy...I'm sorry sebab sakitkan hati you. I terpaksa." 


Sesalan menerpa dirinya tiba-tiba kerana mudah benar menerima cadangan mummy untuk menikahi Ainnur sedangkan cinta dan kasihnya masih untuk Maya dan Maya juga nampaknya begitu. Tapi sanggupkah dia melukai hati mummy untuk membatalkan perkahwinan itu? Sama sekali menconteng arang ke muka mummy dan papa, tidak akan sekali-kali akan dilakukannya. Kerana itu, majlis tersebut terpaksa diteruskan dengan pengantin yang lain.


Kesannya, hingga kini Ainnur tidak pernah disentuh. Hidup mereka bagaikan orang asing.


"Sayang...please come back to me. I need you in my life. I want you. Hanya you yang boleh membahagiakan I." Adam membawa jemari runcing Maya yang kukunya disaluti pewarna merah jambu  ke bibir dan dikucup lembut. Mudah sungguh hatinya rapuh dengan rayuan Maya. Sentuhan dan belaian Maya telah membuatkan dia lupa status dirinya. Marah dan rajuk terus berlalu pergi seolah-olah tidak terkesan di hati.


"I juga perlukan you dalam hidup I. Baby...let's go somewhere. Dekat sini, ramai sangat orang." Bisik Maya.


Tanpa sedar...ada mata yang terus memerhatikan pasangan itu beredar sambil berpegangan tangan seperti pasangan kekasih yang intim.
Adam...masih tidak berubah. Keluhan kecil meluncur dari wajah bermisai itu.

3 comments: