Thursday 2 August 2012

BAB 30

Mummy....
"Assalamualaikum mummy."
"Waalaikumussalam Ainnur. Ada kat mana ni?"
"Ainnur kat office ni mummy. Kenapa? Mummy nak jumpa ke? Nanti Ainnur turun jumpa mummy."
Tawa ibu mertuanya di talian.
"Tak adalah. Mummy cuti hari ni, ada kursus haji."
"Oh! Ya ke. Mummy sihat?"
"Sihat...Cuma budak kecik awak tu, tak sihat. Dia baru call mummy tadi."
Tak sihat? Berkerut dahi Ainnur memikirkannya. Eh! Tapi macam mana mummy tau aku panggil dia budak kecik? Rasanya macam aku tak pernah cakap dengan sesiapa pun...
"Adam tak cakap apa-apa pun dengan Ainnur." Ujarnya.
"Adam memang macam tu. Ainnur tau aja la lelaki ni...Dah teruk sangatlah tu baru nak beritahu. Dengan isteri sendiri pun sorok. Tapi biasalah Adam tu memang manja dengan mummy. Masa bujang dulu pun, sakit aja baru nak cari mummy ni ha. Kalau tidak, batang hidung pun susah nak nampak kat rumah."
Ainnur tertawa sendirian.
"Mummy mintak tolong Ainnur tengokkan dia boleh ya? Suara dia dengarnya macam tak sihat benar. Nanti mummy dah habis kelas, mummy singgah rumah kamu ya."
Permintaan Puan Murni amat mudah tetapi bagi Ainnur rumit sekali. Sejak kejadian tempoh hari, segala tindak tanduk Adam enteng baginya. Dia tidak lagi mengambil endah dengan kelakuan lelaki itu yang adakalanya sengaja memperdengarkan perbualannya di telefon dengan wanita yang hanya dikenali dengan nama Maya itu. Adam seolah-olah bermegah dengan teman wanitanya tetapi apabila bergaduh pasti mukanya masam mencuka. Ainnur malas mahu ambil tahu. Kalau dulu, Adam pendiam dan perahsia tetapi kini seperti dia mahu menunjuk protes kerana semuanya dilakukan secara terbuka.
Bagi Ainnur....Lantaklah! Segalanya sudah tidak terkesan di hati. Buatlah apa yang kau nak selagi kau tidak melibatkan aku dalam masalah kau.
"Ainnur..."
Lamunannya terhenti. "Ya mummy."
"Ainnur nanti buatkan Adam bubur nasi dengan sambal ikan bilis ya. Itu memang favourite dia bila dia demam."
Dia menghembus nafas perlahan sambil mengerling jam di dinding. Hampir jam 12.30 tengah hari. Memang sudah waktu rehat untuk warga pejabat.
"Okey mummy."
"Alhamdulillah...Lega mummy dengar. Terima kasih sayang. Nanti apa-apa call mummy ya. Sebab Adam tu kalau sakit macam budak-budak. Merengek tak tentu pasal."
Dia tersenyum mendengar kata-kata ibu mertuanya. "Okey mummy."
Perbualan diakhiri dengan salam. Selepas memutuskan panggilan, sekali lagi ekor matanya menuju kepada jam di dinding.
Nak balik ke tak? Nak balik ke tak? Permintaan mummy tu macam amanah pulak. Nanti pengsan pulak budak kecik tu tiba-tiba dalam bilik sorang-sorang, siapa nak jawab? Eh! Tapi, dia kan ada girlfriend, biarlah girlfriend dia jaga.
Ainnur mengetap bibir.

                                                       ********
"Adam..." Belakang tapak tangan dilekap ke dahi suaminya. Berbahang panas.
Manalah tak demamnya, bilik bersepah macam tongkang pecah dengan langsir tertutup...manalah udara nak masuk. Huh! Ainnur mendengus geram melihat bilik yang baru inilah pertama kali dia menjejakkan kakinya setelah hampir 2 tahun usia perkahwinan mereka. Baju dan seluar kotor bertaburan termasuklah seluar kecik bersepah dan ada yang berlonggok di sudut kiri bilik. Gambar-gambar yang sudah siap bertaburan di atas meja dengan komputer riba yang masih terpasang dan jelas terpampang gambar seorang wanita sedang memperagakan baju.
Bola matanya meneliti Adam yang terbaring dengan mata terpejam rapat itu. Tubuhnya kurus itu hanya dibaluti seluar jeans panjang dan baju T berwarna oren.
Pengsan ke dia ni?
"Adam..."Tangannya meraba dahi dan melurut rambut suaminya. Kesian pulak...
"Adam..." Ulang Ainnur.
"Hurm...." Jawab Adam lemah. Bila mata dibuka, wajah Ainnur yang berada dekat dengannya sedang melurut lembut kepalanya. Adam rasa tenang...sebolehnya dia mahu Ainnur terus berbuat begitu tanpa henti.
Dengan lemah, digagahkan tangannya diangkat dan mencapai tangan Ainnur yang sedang melurut kepalanya dan tangan itu dibawa ke dada.
"Aku tak larat sangat." Tuturnya perlahan.
Sejak dua hari lepas, kesihatannya mula dirasakan merosot. Sehinggalah hari ini, dia terus tidak boleh bangun dan Puan Murni menjadi sasarannya untuk melepaskan kesakitan. Tetapi yang muncul kini, Ainnur Amnani.
"Saya bawak awak pergi klinik ya." Ainnur nampak cemas.Tak sampai hati Ainnur pula bila melihat keadaan Adam sebegitu. Wajahnya yang seperti artis korea itu dah tak ubah seperti hantu cerita korea pulak. Pucat dengan bawah matanya lebam.
Adam mengangguk perlahan. Sudah tidak terdaya melawan kesakitan yang selama ini ditahan. Sudah dua kali panadol ditelan tetapi demamnya kebah seketika dan datang kembali.
"Adam boleh bangun?"
Adam cuba menolak tubuhnya untuk bangun dan dia dapat menegakkan tubuhnya tetapi tidak lama kerana dirasakan bilik itu seolah berpusing. Ainnur lantas memeluk Adam apabila melihat Adam mulai terhuyung-hayang.
"Aku...."
"Aku nak..." Belum pun habis ayatnya, sudah berhampur isi perut Adam di atas lantai. Adam terduduk menekan perut yang semakin kosong untuk meluahkan bahan yang masih ada.
Ainnur berlari ke dapur bagi mendapatkan air kosong. Apabila dia masuk ke bilik, Adam sudah tersandar di kaki katil.
"Minum ni."
Adam menggeleng lemah. Tekaknya cukup perit untuk menerima apa-apa walau air kosong.
"Minum!" Gesa Ainnur. Degil pulak budak kecik ni.
Melihat anak mata Ainnur yang membulat, Adam tak kuasa nak melawan. Minum ajalah!
"Dah...jom pergi klinik."
Tubuh kurus itu dipapah, Adam memeluk pinggang isterinya erat untuk menampung dirinya semakin goyah berdiri.
"Sayang dah gemuk." Sempat lagi dia berbisik ke telinga Ainnur apabila tangannya berjaya menyusup memeluk pinggang isteri dan kemudian Adam tersenyum lebar.
Bulat mata Ainnur memandangnya. Ish! Ni yang menyampah ni...ada aja nak bahan aku tu. Aku tinggalkan dia kat sini, baru padan muka dia. Terkial-kial dia menekan butang lif untuk turun kerana dalam masa yang terpaksa menahan berat Adam yang terpaksa ditampung supaya tidak jatuh.
Kurus tapi berat. Berat dosa ke apa ni? Huh! Dia menjeling lelaki di sebelahnya itu.
Adam tersenyum dengan jelingan itu. Sengaja dia memeluk Ainnur dengan lebih erat kerana tiba-tiba perasaan tenang hadir di dalam dirinya apabila Ainnur berasa di dalam pelukannya. Sakitnya terasa reda seketika.
Ya Allah! Apakah perasaan ini?

No comments:

Post a Comment