Monday 13 August 2012

BAB 31

Dia hanya terbaring di tempat duduk sebelah pemandu kerana tidak berdaya untuk bangun apatah lagi menggerakkan seluruh sendi yang dirasakan terlalu lemah. Matanya hampir layu penangan suntikan ubat di punggungnya, malu rasanya bila dia terpaksa memeluk Ainnur bagi menahan kesakitan apabila jarum suntikan yang menusuk ubat masuk menjalar ke seluruh tubuh bagi meredakan kepanasan yang memuncak.
"Sakit Adam?" Risau Ainnur apabila tayar menyusuri jalan yang tidak rata.
"Sakit sayang...." Wajah Ainnur direnung dari tepi bagi memohon simpati. Adam dapat membaca riak wajah Ainnur yang nampak resah apabila melihat keadaan yang tidak bermaya begitu.
Tangan kiri Ainnur yang memegang kereta di raih.
"Sakit sangat sayang..." Tangan itu dibawa ke bibir dan dikucup lembut.
"Gatal! Ambik kesempatan pulak! Tak padankan sakit!" Tangannya di tarik dari genggaman Adam. Serta-merta kemarahannya membuak-buak dengan kelakuan Adam yang sama sekali tidak di duga.
"Ala sayang...sikit aja. Bukan luak pun." Ujar Adam sambil tersengih. Berkurangan sedikit sakitnya apabila dapat menyakat Ainnur. Seronok melihat Ainnur menarik muka masam. Comel!
Manakala, di dalam hati Ainnur sudah meluap-luap kemarahan. Tak luak kepala jambul kau! Getus kata hati Ainnur.
"Awak jangan nak macam-macam ya...nanti saya turunkan awak dekat sini, biar Jabatan Kebajikan Masyarakat yang kutip awak. Baru padan dengan muka awak!" Pedal minyak ditekan kuat bagi menambah kelajuan supaya cepat sampai ke rumah. Tidak kuasa untuk lama-lama berdua-duaan dengan lelaki gatal itu.
"Sampai hati sayang..." Wajah Ainnur di usap dari tepi.
"Adam!" Bentak Ainnur tanda marah tetapi hanya disambut dengan tawa oleh Adam. Ainnur menarik muka masam. Dalam hatinya sudah pun menyumpah seranah dengan tingkahlaku Adam yang sengaja dibuat-buat.
Menyakit hati! Huh!

******
“Sayang...”
Senyap.
“Sayang.”
Dicubanya kali kedua dan kali ini nada suaranya agak tinggi sedikit. Namun hampa...kerana masih tidak berjawap.
“Sayang!”
“Hah!” Hampir nak terlepas mangkuk berisi air yang dipegangnya. Kerja-kerja mengelap meja terhenti. Matanya tertacap pada Adam yang sedang terbaring lesu di atas katil tetapi pandangan mata lelaki itu tajam  merenungnya. 
“Kenapa Adam? Awak panggil saya?”
“Ya la. Dalam bilik ni, ada kau dengan aku aja. Takkan aku nak panggil kerusi tu sayang kot.”
Ainnur tersipu-sipu mendengar kata-kata Adam.
“I thought you were on the phone talking to someone else. I didn’t expect it was me you’re talking to.”
“Someone else?” Cepat saja Adam memotong percakapannya.
“Iya la!"
"Maksud kau?" Soal Adam.
"Siapa tu...Maya. Isn’t it? Kalau saya tak silaplah.” Mangkuk berisi air diletakkan di atas meja.

 Adam terdiam. Adakah dia dah dapat menghidu hubungan aku dengan Maya? Tapi manalah dia tak tahu, kalau dah semua benda memang sengaja ditonjolkan. Memang dia sengaja memperlihatkan segalanya supaya Ainnur faham Maya adalah cinta hatinya dan tidak akan ada cinta lain yang dapat menggantikannya.

“Saya tahu semuanya Adam.” Hanya tuhan saja yang tahu betapa perit hatinya ketika menuturkan kata-kata itu.  Walaupun, suami itu dinikahi bukan kerana rasa cinta dan sayang tetapi sudah hampir 2 tahun hidupnya sebumbung dengan Adam. Tingkahlaku Adam sudah dapat dibaca, perangainya sudah dapat diduga. Sedikit sebanyak, ia semakin mencambah satu perasaan lain di dalam perasaan benci dan meluat yang  bersarang di dalam hatinya dan Ainnur sendiri tidak tahu untuk mentafsirkannya .Yang pasti, dia bencikan semua perasaan itu, dia tidak mahu perasaan benci kepada Adam terus menguasai dirinya tetapi dia juga benci sekiranya perasaan sayang lahir untuk lelaki itu.

“Buatlah apa yang Adam suka. Saya tak akan masuk campur. Itukan janji kita dulu.” Ainnur duduk di birai katil mengadap Adam yang terbaring lesu. Mata layu itu seperti memohon simpati tetapi dia malas ambil peduli. Tanggungjawab sebagai seorang isteri melayan suami yang sedang sakit sudah dilaksanakan. Dia terpaksa mengambil cuti separuh hari dengan berbohong kepada Tengku Zafran mengatakan tayar keretanya secara kebetulan pecah di tengah jalan. Mengambil masa untuk datang ke pejabat semula. Nasib baik Tengku Zafran tidak banyak soal.

“Kau tak marah?” Aduhai...soalan bodoh apalah yang aku tanya ni? Adam mengutuk dirinya sendiri. Dia merenung wanita berwajah polos itu. Dilihatnya Ainnur hanya menggeleng lemah dan melarikan wajah dari pandangannya.
“For what? Tak ada makna apa-apa pun.” Bisiknya perlahan.
“Apa dia?” Soal Adam. Rasanya telinganya dapat mendengar sesuatu yang keluar dari mulut Ainnur tetapi tidak jelas.
“So, mana girlfriend awak tu? Kenapa cari saya masa sakit ni, tak cari dia?” Dia cuba mengubah topik. Malas untuk terus berlegar di topik yang akan ternyata akan mengusik jiwanya yang lara.
“Aku cari mummy, aku tak cari kau.”
“Ha...Samalah tu, kenapa cari mummy...kenapa tak cari si Maya tu? Dah la ambik kesempatan pulak tu, peluk-peluk orang tadi. Tak malu eh?” Teringat kembali peristiwa semasa dia membawa turun Adam. Bukan dia tidak sedar Adam memang sengaja memeluknya erat. Sakit sangatlah konon-kononnya tu. Mengada-ngada sebenarnya. Huh!
“Barang baik dah depan mata, sedap pulak tu. Takkan saya nak lepaskan macam tu aja.” Usai kata-katanya, Adam tertawa besar. Matanya yang hampir tertutup tadi, terbuntang luas manakala Ainnur mencerlung memandangnya.
Dasar jantan! Memang tak pernah nak kawal nafsu yang satu. Sengal!
“Ala...merajuk pulak sayang ni...” Dagu Ainnur dicuit menambahkan kepanasan hati Ainnur. Dia terus berdiri bersiap sedia untuk melangkah meninggalkan Adam yang semakin mengarut namun tangannya lantas disambar Adam.
“Nak pergi mana? Duduklah dulu... Aku gurau pun nak naik angin. Kau period eh?”
Period? Darah terasa menyerbu ke mukanya. Kenapalah soalan tu yang kau tanya wahai Encik Adam Niyaz? Aduhai....
“Duduklah sini...usap kepala aku macam kau buat tadi. Aku senang kau buat macam tu. Aku rasa tenang. Aku nak tidur ni...Please sayang.” Tangan Ainnur di tarik perlahan sehingga wanita itu terpaksa duduk semula mengadapnya. Tapak tangan Ainnur di bawa ke kepalanya. Dalam keterpaksaan Ainnur terpaksa menurut kemahuan Adam walaupun hatinya menggerutu marah.
“Perlahanlah sikit. Tercabut rambut aku ni..” Adam dapat merasakan perit kulit kepalanya bila Ainnur sengaja mencengkam rambutnya tanda protes kerana terpaksa mengurut kepalanya.
“Sayang...Tak baik tau, layan suami kasar-kasar. Aku ni sudahlah tengah sakit macam ni. Manalah tahu, esok-esok mati ke. Kau tak menyesal ke nanti sebab tak layan aku dengan baik?”
“Eh! Awak ni...Dosa keliling pinggang, ada hati nak fikir mati sekarang. Taubat dulu, baru fikir nak mati.” Ainnur memulangkan paku buah keras. Sakit betul hatinya.
“Baik sayang...” Kali ini, hidung kecil Ainnur pula yang menjadi sasarannya. Ditarik hingga merah hujung hidungnya membuatkan Ainnur tidak dapat mengawal suhu kemarahannya yang semakin meningkat lebih-lebih lagi Adam dengan selamba mentertawakannya.
“Sudah! Malas nak layan awak ni!”
Dia terus mengangkat punggung meninggalkan Adam dengan sisa ketawa yang masih kedengaran walau dia sudah berlalu dari bilik itu.
Tak ada kerja lain selain dari menyakitkan hati aku. Menyampah!

No comments:

Post a Comment