Tuesday 18 September 2012

BAB 33

terima kasih sbb jg aku masa aku sakit.

SMS pendek yang diterima itu membuatkan senyumnya melebar ke telinga. Ainnur rasakan bagai mimpi menerima SMS begitu tetapi perasaan aneh itu ketepikan jauh-jauh.

Buang tebiat ke budak kecik ni? Tak pernah say thanks...tiba-tiba aja. Kepala yang berdenyut keras membuatkan dia mengambil keputusan untuk berhenti memikirkan hal tersebut. Dia memicit kepalanya sendiri. Kipas siling yang berputar ligat tidak mampu dipandang kerana bola matanya seolah turut sama berpusing melihat putaran yang hanya tahap ketiga kelajuannya.

Kepala...kepala...kenapalah kau selalu sakit?

Tok! Tok! Tok!

Pintu bilik yang diketuk dipandang sepi. Ketukan pertama dibiarkan berlalu begitu sahaja.

Tok! Tok! Tok!

"Sayang..." Pintu bilik Ainnur menjadi sasarannya apabila dilihat kasut kerja wanita itu masih berada di tempatnya. Tak pergi keje ke makcik ni?

Atas meja pun kosong tanpa sarapan dan coklat panas kegemarannya. Sejak kejadian itu, mereka mengambil keputusan untuk berbaik-baik. Tapi masing-masing masih tidak akan mencampuri urusan di antara satu sama lain melainkan ada pihak yang mahu memulakan dahulu.
Dan Ainnur kembali kepada rutin sehariannya sebelum ini dengan menyediakan sarapan untuknya tetapi untuk makan tengah hari atau malam, sekiranya Adam pulang dia akan menyediakannya. Itu membuatkan mereka lebih kerap berhubungan dan hubungan yang semakin mesra memutik satu perasaan di dalam diri Adam yang dia tidak mahu kehilangan Ainnur.

Tombol pintu dipulas perlahan dan kelihatan Ainnur memandang tepat ke arahnya dari atas katil jenis queen size. Namun raut wajah itu hambar. Kenapa?

"Are you okay?" Langkahnya perlahan menuju ke sisi kiri Ainnur dan melabuhkan punggung di birai katil.

"Okay. Just kepala saya sakit sangat. Migrain saya makin teruklah. Tak tahan." Ainnur mengomel sendiri. Kadang-kadang sakit kepala itu membuatkan dia hilang kesabaran. Rasanya mahu sahaja dihantuk kepala ke dinding atau tidur seharian di atas katil tanpa gangguan.

Tanpa sedar, jari jemari Adam terus melurut perlahan melatari kepala Ainnur. Rambut yang panjang melepasi bahu itu dielus lembut. Syok pula melayan apabila melurut rambut Ainnur sehingga ke hujungnya. Dia sendiri tidak pernah berambut panjang kerana tidak berminat sama sekali untuk menjaga apatah lagi rasa handsome berambut panjang. Tapi kalau rambut panjang lagi ramai peminat kot, kalau dah rambut pendek ni pun ramai yang tergila-gilakannya. Adam tersenyum sendiri. Perasan!

"Adam nak pergi kerja ni, ada photoshot pagi ni dekat studio." Badannya direndahkan untuk merapati Ainnur tetapi belum sempat bibirnya menyentuh dahi Ainnur, isterinya itu sudah terlebih dahulu menolak tubuhnya dan melompat terjun dari katil berlari menuju ke bilik air.

Segala isi perutnya terhambur keluar di sinki. Tekaknya terasa perit dan perut memulas segala isinya yang ada untuk terus keluar. Ainnur terpaksa menahan tubuh dengan tangan kiri mencengkam erat sisi mangkuk sinki dan tangan kanan kanan menekan perut yang bekerja keras menolak segala isi yang ada untuk dikeluarkan.

Adam tergamam namun melangkah deras menuruti Ainnur di bilik air. Rambut yang panjang itu disebak dan belakang wanita itu diurut bagi melegakan. Bau masam mula memenuhi bilik air dan buih-buih putih serta sisa buangan yang bertakung dalam mangkuk putih itu membuatkan Adam mahu termuntah sama tetapi terpaksa di tahan.

Terasa lega apabila berakhir sudah muntahnya namun tubuh dirasakan lembik longlai. Kepala berdenyut terus memaksanya berpaut pada pintu bilik air tetapi nasib Adam ada disisinya memapahnya hingga ke atas katil.

"Sayang demam ni." Suhu badan Ainnur agak panas pada telahannya.

 "Mesti berjangkit dengan Adam hari tu...I'm sorry my dear."

"Adam nak pergi kerja...Pergilah. Lepas makan ubat, I'll be okay. Don't worry." Lemah suaranya. Secara jujurnya, dia tidak mahu berlama-lamaan dengan Adam di situ.

Adam serba salah. Photoshot tidak boleh ditunda kerana ini sudah kali ketiga temujanji dibuat setelah sebelum ini terpaksa di tunda kerana ada tugas lain yang lebih penting. Dia tidak mahu kehilangan pelanggan tetapi melihatkan Ainnur yang terbaring lesu juga membuatkan dia rasa tidak sampai hati. Kalau dibuatnya pengsan makcik ni...Macamana aku nak jawab dengan mummy nanti?

Lagipun, masa aku sakit hari tu...dia yang sibuk-sibuk jaga aku. Bila dia sakit, aku pulak tak ada. Lelaki jenis apa aku ni? Aku kan gentleman...Lelaki idaman wanita. Puii!!!

"Hurm...Macam ni lah. Saya pergi studio kejap. Kalau ada apa-apa awak call saya ya."

Ainnur mengangguk perlahan dan tangan melambai Adam mendekatinya. Apabila Adam merapatinya, tangan kanan Adam di capai dan dikucup lembut.

"Bawak kereta elok-elok." Pesannya perlahan.

Jiwa Adam terusik dengan tindakan Ainnur. Wanita itu tidak pernah lupa dengan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Dia sekadar mengangguk dan berlalu pergi. Di dalam kereta, fikirannya bercelaru dan berbagai persoalan timbul sehingga tidak sedar kereta sudah diparkir di hadapan bangunan yang menempatkan studionya.

Dia isteriku... Wajah diraup dengan tangan kanan.

*********
"Thanks for today Adam." Ujar Keisha yang secara tiba-tiba berdiri di belakangnya yang sedang sibuk mengemas peralatan setelah selesai sesi penggambaran.

"No mention dear. That's my job." Adam tersenyum pendek sambil tangannya ligat memasukkan kamera Nikon D3100 ke dalam beg sandang yang sentiasa dibawa ke mana-mana.

"Jom I belanja you makan."

"Thank's. But not today. I ada hal lain." Tangan Keisha yang melekap di lengannya di tolak perlahan. Tidak senang diperlakukan demikian. Dia bukan jenis lelaki yang suka mengambil kesempatan.

"Come on dear. Dah banyak kali you tolak pelawaan I. I just nak ucapkan terima kasih sebab you tolong I. Ke you takut Maya marah?" Soalnya dengan nada sinis. Semua orang bercakap soal Maya yang sedang gila berpacaran dengan Adam sedangkan dalam masa yang sama berita Adam sudah mendirikan rumah tangga pun sudah sampai ke telinganya. Tapi dia sendiri tidak pasti dengan kesahihan berita itu. Takkan kahwin dengan Maya kot? Dorang kena tangkap basah ke? Tapi tak pulak keluar kat suratkhabar ke....kat beautifulnara ke atau murai.com ke.... Ala...model karat, tak glamour macam tu la. Gedik sana, gedik sini tapi perasan cantik. Hahaha...

"It's not about her. Cuma masa tak sesuai, maybe Shark boleh temankan you. Shark! Keisha nak belanja kau makan!"

Belum sempat Keisha membuka mulut, Adam sudah terlebih dulu menjerit memberitahu Shark. Melompat kegembiraan mamat tu bila ada orang nak belanja makan. Perut dah berkeroncong. Dalam kepala dah terbayang-bayang nasi beriani Mambub kat Bangsar. Kecur air liur bila teringat kari kepala ikan mamak tu.

"Menarik! Sat Keisha...I nak kemas ni. Sat lagi kita pi na!" Ujar Shark dalam loghat Kedah. Dari mana datang idea bertutur dalam loghat tu pun dia tak tahu. Tangan semakin ligat mengemas kerana fikirkan perut perlu diisi segera. Ada orang nak belanja pulak tu. Yess!!!

Keisha menarik muka masam kecut macam asam keping. Lain di ajak, lain yang pergi. Nak kata tak payah, malu sendiri. Terpaksalah teruskan hajat yang tak sampai. Terlajak motor, boleh gak tolak ke belakang pakai kaki, terlajak pelawa...Hish! Menyesal pulak. Tapi Shark pun okaylah. Mamat tu pun ada rupa, ada style jugak. Kalau tak, jatuh standard mak keluar dengan jantan tak handsome. Yark!!!

Mereka berpapasan keluar dari studio selepas selesai berkemas. Keisha bersama Michelle pembantunya seorang cindia. Muka ayu bujur sireh mengalahkan Keisha yang merupakan model sambilan. Tapi bila disoal siasat, dia tidak berminat dengan kerjaya yang perlu menonjolkan dirinya. Dia lebih gemar berada di belakang tabir dengan menjadi perunding imej Keisha.

"Beb! Kau nak pergi mana? Jomlah makan dulu. Kau sejak dua menjak ni, busy sokmo. Jarang dapat lepak-lepak dengan kau macam dulu." Soalan Shark menarik minat Keisha yang berada di belakang untuk memasang telinga. Ke manakah jejaka idamannya itu pergi sampaikan nak makan sama pun tak boleh. Busy sangat ke? Ke busy dengan perempuan gedik tu? Huh!

"Aku nak baliklah. Wife aku tak sihat."Bisiknya di telinga Shark. Keisha mengetap bibir kerana tidak dapat menangkap butir bicara Adam.

"Fuyyoo!"

"Syhhh!!!" Adam meletakkan jari telunjuk dibibirnya sendiri. Adalah nak kenakan aku tu.

"Alamak! Cinta sudah berputik ke der?" Bisiknya kembali pada Adam. Senyumnya melebar ke telinga. Alhamdulillah....Kuasa kau maha besar Ya Allah kalaulah itu kebenarannya.

"Jangan merepeklah! Aku sakit dia jaga. Takkan dia sakit aku nak buat tak tahu aja."Balasnya berbisik kembali pada Shark.

"Eleh! Dah sayanglah tu!" Dia menyiku rusuk Adam perlahan.

"Eh! You all ni gay ke ha? Berbisik-bisik mengalahkan perempuan!" Keisha menarik muka masam sambil berdiri memeluk tubuh. Michelle malas mahu masuk campur kerana dia tahu Keisha lebih marah bila Adam tidak langsung memandangnya. Masa datang tadi  punyalah happy sebab dapat bertemu dengan pujaan hati tapi bila Adam buat endah tak endah, panas hatilah minah tu. Dia terlebih dahulu mengambil langkah panjang menuju ke kereta.

"No lah my dear! Okay Shark. Jumpa hari Isnin. Bye Keisha. Nice hair actually." Sempat dia memuji sebelum berlalu meninggalkan mereka berdua. Malas jua mahu berlama-lamaan di situ. Dia sedar, Keisha mahu menyucuk jarum tapi dia buat tak tahu. Kalau dilayankan, semua model pun dia senang-senang boleh dapat. Iman...iman...Nasiblah kau kepunyaan Adam Niyaz. Kalau orang lain...tak tahulah dah hanyut ke mana.


1 comment: