Tuesday 2 October 2012

BAB 34

Assalamu...........

Uwekkk!!!

Belum habis dia memberi salam, itu jawapan yang diterima sebaik kakinya menjejak lantai rumah.

alaikum....

Dia berlari mendapatkan Ainnur di biliknya.

"Sayang....Are you okay?"

Mak kau! Terperanjat Ainnur apabila Adam secara tiba-tiba menerpanya di bilik air.

"Saya okaylah." Ujarnya sambil berjalan menuju ke katil.

"Okay apa macam ni. Dah macam hantu bonceng saya tengok awak dengan baju tidur dari pagi tadi. Rambung mengerbang. Muka pucat."

Dah tu? Tanya lagi buat apa. Muntah sampai nak terkeluar usus aku kat mulut ni, boleh tanya lagi okay ke tak.

"Jom...Adam bawak sayang pergi klinik."

"Tak payahlah!" Ainnur menolak. Malas mahu menyusahkan Adam. Kejap lagi baiklah ni.

"Kalau sayang tak nak, Adam dukung sayang masuk dalam kereta, bawak sayang pergi klinik. Sayang nak ke tak?" Gertak Adam.

Alamak! Ainnur mengetap bibir. Main gertak-gertak pulak budak kecik ni. Tapi dalam hati dah berbunga kebimbangan sekiranya Adam menunaikan kata-katanya.

"Okaylah! Awak keluar dulu. Saya nak tukar baju." Malas mahu berbalah. Ikutkan sajalah. Dari dia dukung aku nanti. Euwww!!! Geli!

"Tak nak! Adam tunggu sayang kat sini." Jawab Adam yang sedang berdiri di hujung kaki katil sambil tersenyum-senyum.

"Adam!" Ainnur menjerit dan tindakannya secara refleks mencapai bantal dan dilemparkan tepat mengenai batang tubuh Adam.

"Okay! Okay!" Adam tertawa kuat. Geli hati melihat Ainnur marah. Bantal diambil dan dibawa keluar dari bilik sambil dia bersiul-siul riang.

"Tutup pintu please!"

Arahan Ainnur tidak diendahkan malahan dia memeluk bantal lebih kuat dan membawa ia masuk ke biliknya. Wanginya....

Hish! Bam!

Pintu dihempas kuat tanda marah. Adam tersenyum sendirian. Puas hati dapat mengenakan Ainnur.


*********

"Bak sini IC sayang. Adam nak register."

Kad pengenalan dikeluarkan dan dihulurkan pada Adam. Nasib baiklah Adam rajin nak melayannya membawa ke klinik. Kalau diikutkan hati, dia mahu tidur sahaja di rumah. 

Dia hanya memerhatikan Adam berada di kaunter bagi proses pendaftaran sebelum dapat menemui doktor.

Baik pulak budak kecik ni...

"Nah! Ambik balik IC. Muka buruk betul!"

Pap! Satu tepukan kuat hinggap di belakang Adam. Semua mata memandang ke arah mereka termasuk gadis yang menjaga kaunter pendaftaran.

"Aduh!" Adam menggosok belakangnya sendiri dengan tangan kanan. Sakitnya penangan makcik ni.

"Itu akibatnya. Lain kali jangan asyik nak mengutuk orang aja boleh tak." Ainnur menarik muka masam. Terubat sedikit sakit hatinya dari tadi apabila dapat menampar belakang Adam. Nak tampar muka, menangis pulak nanti.

"Sorry ya...Isteri saya ni memang macam ni. Bergurau kasar." Ucap Adam sambil meramas tangan Ainnur. Senyum-senyum simpul bermain di bibir beberapa pesakit yang menunggu giliran. Kasar sangat tu.

Bulat mata Ainnur bagai mahu menelan Adam dengan kelakuannya. Tangannya cuba ditarik tetapi Adam lebih kemas menggenggamnya.

"Puan Ainnur Amnani." Seorang gadis terjongol di pintu bilik doktor memanggil namanya menandakan gilirannya sudah tiba.

Sebaik mempersilakannya duduk, seperti biasa soalan doktor yang pertama.... "Sakit apa ya Puan Ainnur?"

Dan jawapan pertama yang keluar dari hatinya...Sakit hati! Boleh tak doktor suruh budak kecik ni keluar? Menyibuk aja ikut orang masuk dalam ni.

"Isteri saya ni doktor, muntah-muntah, sakit perut. Badan pun panas. Sakit kepala pun ada katanya." Lancar Adam menjawabnya. Doktor wanita dengan tag nama yang tertera di dadanya Wahidah tersenyum mendengar jawapan Adam.

"Eficient husband you ni. Awak belum bukak mulut lagi, dia dah beritahu semuanya." Ujar Doktor Wahidah sambil mencatat sesuatu di atas kertas.

"How long have you been married?"

Ainnur menoleh pada Adam yang duduk di sebelah kirinya sementara Doktor Wahidah mengambil tekanan darahnya.

"I and half year!" Jawab mereka serentak. Adam lantas mengangkat muka yang merenung kasutnya tadi. Pandangan mereka bertembung lantas Ainnur melarikan wajahnya tepat ke wajah Doktor Wahidah yang masih tersenyum simpul. Mesin tekanan darah disimpan dan kini giliran stetoskop mengambil peranan untuk memeriksa keadaan kesihatan Ainnur.

"Dah ada anak?"

"Belum!" Sekali lagi jawapan serentak itu memecah tawa Doktor Wahidah.

"You all ni kelakarlah. I think...your wife ni terkena buatan orang."

Adam ternganga. Buatan orang? Ainnur tersentak dengan kata-kata Doktor Wahidah. Doktor zaman moden pun percaya bab karut marut tu ke? Biar betul? Siapa pulaklah yang sakit hati dengan aku sampai nak bomoh-bomohkan aku ni? Kening kiri dan kening kanan hampir bercantum memikirkan boleh pakai ke cakap doktor ni?

"Maksud doktor, ada orang santaukan isteri saya ni ke?" Ujar Adam dengan muka yang teramat confius. Siapalah punya kerja ni? Kalau aku tau, kepala hang aku putaq...hang tau!

Doktor Wahidah pecah perut ketawa dengan soalan Adam. Letak tudung warna biru air laut yang dipakainya dibetulkan. Pasangan suami isteri di hadapannya ini sangat naif. Tapi melihatkan si suami seperti lebih muda dari si isteri yang nampak matang. Patutlah bahasa kiasannya tidak dapat ditangkap oleh keduanya. Adam masih merenungnya dengan seribu persoalan yang perlu dirungkaikan.

"Bila last period Puan Ainnur?"

Wajah Ainnur berubah kemerahan apabila soalan itu dibangkitkan. Dia malu membicarakan soal itu lagi-lagi dengan kehadiran Adam disitu, sedangkan dia tidak pernah membicarakan perkara ini dengan mana-mana lelaki walaupun ayahnya sendiri. Tetapi soalan Doktor Wahidah harus di jawab atau haruskah lelaki di belakangnya itu dihalau keluar. Sibuk aja!

Namun Adam masih buat muka selamba menunggu jawapan yang akan keluar dari bibir Ainnur. Biasalah tu, kalau tak period, bukan perempuan tulen namanya.

"Hurm...Last...three month ago. Because I memang ada masalah period tak teratur." Perlahan sahaja jawapan itu keluar dari bibirnya. Adam tersenyum sinis. Ya ke? Pakcik baru tahu....Hihi...

"Puan Ainnur....you know what, kitaran haid yang tak normal tak bermaksud you tak ada peluang untuk mengandung. Dah pernah check UPT?"

Mengandung? UPT? Apakah itu doktor? Tolonglah beri penjelasan. Saya tak paham. Tapi kata-kata itu hanya mampu dilahirkan dengan raut wajah yang ternyata keliru. Tiada sebarang pertanyaan dari mulut becok si Adam. Bila ditoleh, lelaki itu sedang berbalas SMS dengan siapa dia tidak mahu ambil tahu. Patutlah senyap aja.

"Urine Pregnancy Test."

"Hah? Come again doctor."

"Urine Pregnancy Test atau dalam dalam bahasa melayunya ujian kehamilan melalui air kencing. Puan Ainnur tak pernah cuba?"

Ainnur terdiam. Aku pregnant?Ya Allah...dugaan apakah ni? Patutlah sejak akhir-akhir ini, perutnya adakala mengeras secara tiba-tiba dan cramp tanpa sebab.

"Puan Ainnur nak check ke? Kalau nak kita boleh check kan." Soalan Doktor Wahidah seperti angin yang menerobos ke fikirannya. Terawang-awang dan berlalu begitu sahaja. Ainnur seolah-olah hilang arah. Tanpa sedar dia telah bersetuju dengan cadangan Doktor Wahidah untuk menentukan adakah kebenaran pada kata-kata seorang wanita bergelar doktor itu.

Sebaik botol kecil itu bertukar tangan, dia melangkah ke tandas yang terletak di hujung klinik. Adam ditinggalkan kerana fikirannya sudah berserabut dengan seribu pertanyaan. Dia tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Fikirannya buntu.

"Tahniah! Puan Ainnur pregnant!" Sebaik kata-kata itu keluar dari mulut Doktor Wahidah, Ainnur rasakan siling klinik seolah-olah jatuh menghempap dirinya.

Pap! Pandangannya kelam dan kakinya seolah tidak dapat berpijak di bumi nyata. Terus lembik dan terkulai tanpa sempat di sambut oleh sesiapa.

Adam terdiam seribu bahasa. Tak mungkin!


2 comments:

  1. hi lyra..lyra mmg penulis novel eh? nk amek ayat kina, bleh je..kina izinkan..:)

    ReplyDelete