Sunday 1 April 2012

BAB 5

"Saya terima nikahnya Ainnur Amnani bt Shuib dengan mas kahwinnya 300 ringgit tunai..."
Dengan lafaz itu, Ainnur sah menjadi isteri kepada Adam Niyaz, anak lelaki sulung di dalam keluarga Amar dan Siti Murni yang berusia 2 tahun lebih muda dari Ainnur tetapi takdir telah menemukan mereka di dalam situasi yang tidak dirancang.
Tidak seperti pengantin lain yang akan menitiskan air matanya kegembiraan dengan lafaz tersebut, Ainnur hanya termangu sendirian. Bagaimanakah malam pertamanya? Akan berbulan madukah dia? Bagaimana kehidupan seterusnya sebagai seorang isteri? Adakah dia akan tinggal dengan Kak Murni atau Adam akan membawanya tinggal di tempat lain? Dan yang lebih menakutkan dia adalah, adakah dia akan bahagia dengan Adam? Atau adakah dia akan menjadi mangsa nikah kahwin 24 jam?
Oh! Tidak....
Jantung Ainnur berdegup kencang apabila Adam menyarung cincin di jari manisnya dan mencium dahinya. Mereka tersenyum manis semasa disandingkan tetapi itu semua palsu. Malah Adam tidak pernah memandangnya walau sesaat pun. Adam menolak bergambar berdua-duaan dengan alasan agak pemalu dan tidak pandai beraksi. 

Dan kini dia berseorangan di dalam kamar pengantin yang dihias indah bertemakan inggeris. Warna putih susu menjadi adalah warna kegemaran Adam menurut kata Kak Murni.

Jam berdetik menunjukkan 9 malam. Ainnur telah pun membersihkan wajahnya dari solekan yang merimaskanya sepanjang hari. Baju  pengantin yang tergantung di tepi almari baju ditatap tanpa perasaan. Dari celah jendela, Ainnur dapat melihat dengan jelas Adam sedang berbual dengan beberapa orang lelaki yang mungkin sebaya dirinya. Derai tawa mereka dapat didengar hingga ke dalam biliknya yang terletak di tingkat atas rumah teres dua tingkat itu. Ainnur terus memerhatikan gerak geri Adam yang nampak bersahaja sehingga Adam bergerak masuk ke dalam rumah meninggalkan rakan-rakannya yang sedang berbual di depan rumah.

Hampir 10 minit, kelibat Adam masih tidak kelihatan di muka pintu yang sengaja dibiarkan renggang  sedikit kerana dia tidak mahu Adam mengetuk pintu untuk masuk.

Dengan sikap Adam yang dingin padanya, malah Adam tidak langsung menjenguk muka ke dalam kamar pengantin itu. Dari siang tadi, tengkolok dan sampin terdampar di atas sofa ruang tamu dan Ainnur pantas mengambil dan meletakkannya di dalam bilik kerana tidak mahu sesiapa menyesaki apa-apa.

Kebanyakan saudara dan rakan yang hadir tidak tahu Ainnur adalah bukan bakal pengantin yang sebenarnya. Hanya rakan-rakan pejabat yang agak keliru, tetapi apabila mereka mengetahui hal yang sebenarnya, mereka lebih suka mendiamkan diri. Tetapi kehadiran mereka tidaklah seramai yang dijangka Kak Murni.
Tidak sampai 10 orang pun yang hadir kerana unit mereka tidaklah sebesar mana jika dibandingkan dengan unit lain.
Encik Imran sendiri tidak mahu kakitangan yang ramai kerana dia tidak mahu banyak kaki dan tangan tetapi mulut yang nampak terlebih buat kerja. Dan alasan yang lebih kukuh adalah, senang hendak memantau. Keluar dari pejabat, semua orang di depan matanya.
Ketika alasan itu diperdebatkan di dalam mesyuarat pengurusan syarikat, berderai tawa pihak pengurusan tetapi alasan tersebut tetapi dapat diterima dengan mudah kerana unit mereka tidak pernah bermasalah dalam menyelesaikan semua kerja. Kebanyakan kerja dapat diselesaikan mengikut tarikh dan masa yang ditetapkan.

Ainnur mengambil keputusan untuk turun ke bawah setelah siap membersihkan diri dan menunaikan solat Isyak bagi membantu apa yang patut. Tiada acara membuka hadiah sepertimana pengantin baru yang lain kerana cadangan tersebut sudah ditolak lebih awal oleh Adam kerana katanya dia mahu membuka hadiah tersebut dengan Ainnur sahaja. Ramai saudara mengusik mereka bila jawapan itu diutarakan oleh Adam tetapi Adam kelihatan selamba seolah-olah mereka memang pasangan bahagia yang mahukan privasi mereka sendiri di dalam upacara itu.

Bila Ainnur turun ke bawah, kelibat saudara mara ramai yang sudah pulang. Yang ada hanya Pak Uda yang sedang bersembang dengan Kak Murni dan Abang Amar di luar rumah.

Dah kahwin...mana boleh panggil Kak Murni dengan Abang Adam lagi....panggil la Mummy dengan Papa...
Teringat dia dengan usikan ibu kerana ketika sedang disolek oleh mak andam tadi, dia masih memanggil Kak Murni dengan panggilan akak. Agak tersangkut perkataan itu ditekak ketika cuba dikeluarkan.

Mummy dengan Papa...Ainnur tersenyum sendiri.

Dia melihat-lihat sekitar dalam rumah mertuanya itu. Dari ruang tamu hingga ke dapur, tiada apa perlu dikemaskan kerana majlis persandingan mereka di adakan di dewan yang tidak jauh dari kawasan rumah mertuanya.
"Ainnur....Buat apa seorang kat dapur ni?" Pertanyaan Murni menyekat lamunan Ainnur.
"Tak buat apa kak sebab tak tahu nak buat apa." Murni tertawa mendengar jawapan Ainnur.
Diraihnya bahu Ainnur dan dipeluk dengan penuh kasih sayang.
"Mummy la...kan ibu dah tegur siang tadi." Ainnur tersenyum mendengar teguran Murni.
"Sudah pukul 11 ni, Ainnur pergi la tidur dulu. Adam dari tadi pergi hantar kawan dia, sampai sekarang masih tak balik lagi. Kejap lagi, tibalah tu. Ainnur mesti letih sebab seharian sibuk ke sana ke mari."

Ainnur tersenyum pendek.

Baru selangkah Ainnur menaiki tangga, tangannya diraih dari belakang.
"Mummy doakan Ainnur dan Adam bahagia hingga ke akhir hayat. Mummy tahu, ini bukan kehendak Adam mahupun Ainnur, tetapi jika takdir telah mempertemukan kamu berdua dalam keadaan begini...mummy harap Ainnur dapat menjadi petunjuk ke jalan kebahagian kepada Adam. Adam muda dari Ainnur dan mummy harap Ainnur dapat bersabar dengan perangai Adam yang agak kebudak-budakan tu."

Kata-kata mummy terus bermain-main di fikirannya. Jam menunjukkan 12 tengah malam namun tiada tanda-tanda Adam akan pulang dan Ainnur sudah keletihan menunggu. Kelopak matanya semakin berat dan dia tertidur tanpa sedar pengantin lelaki tiada di sisinya untuk malam pertama mereka.

2 comments:

  1. Kak, bab 1 kata Adam lg tua.. Terbalik ek? Hehehe... Pe2 pun, best sangat cite nih! I follow!

    ReplyDelete
  2. eh taklah,,, memang dari bab satu, dah ckp, ainnur tua dua thun drpd adam

    ReplyDelete