Tuesday 10 April 2012

BAB 7

Pertama kali menjejakkan kaki ke rumah bujang Adam membuatkan Ainnur terpegun. Rumah itu cukup lengkap seperti rumah orang kelamin. Dari dapur membawa ke ruang tamu hinggalah ke dapur. Apartment itu serba moden dengan tiga bilik tidur tetapi Adam menjadikan salah satunya sebagai studio kerjanya di rumah. Awal-awal lagi Adam telah memberikan amaran kepada Ainnur supaya jangan menyentuh atau masuk ke dalam studio peribadinya itu.

Sepertimana kata mummy, warna kuning susu yang menjadi warna kegemaran Adam dijadikan latar belakang warna dinding rumah dan dipadankan dengan warna merah hati untuk feature wall di ruang tamu.

"Ainnur ikut sajalah cakap suami tu, nanti kalau tidak derhaka pula kita ni." Teringat peristiwa tadi apabila dia terkekeh-kekeh ketawa bila mummy mengajuk balik kata-kata Adam.

"Mummy doakan Ainnur bahagia dengan Adam. Kalau ada berlaku persilisihan faham antara Ainnur dan Adam, cubalah bertolak ansur...selesaikan dengan cara baik. Tak pun, mummy ada kalau Ainnur perlukan nasihat. Mummy yakin Adam akan berubah cuma masa sahaja yang menentukannya. Ainnur banyakkan berdoa ya sayang. Naluri mummy sebagai seorang ibu kuat mengatakan bahawa Ainnur memang telah ditakdirkan sejak azali lagi untuk Adam." Seraya itu mummy terus memeluk erat Ainnur.

Airmata wanitanya mengalir perlahan tanpa sedar. Syahdu menyelubungi hatinya secara tiba-tiba mendengar kata-kata mummy. Sememangnya airmata tidak dapat dipisahkan dengan wanita kerana ia tidak kenal erti gembira atau sedih. Ia pasti mengalir tidak kira masa dan di mana jua.

"Yang kau tercegat kat situ kenapa?!"
Dalam tidak sedar rupanya sudah lama dia berdiri di muka pintu tetapi tidak masuk.
"Duduk sini, aku ada benda nak cakap dengan kau."
Ainnur yang sejak tadi diam membisu terus mengekori Adam ke ruang tamu. Seperti lembut dicucuk hidung, Ainnur diam dan menurut segala tindak-tanduk Adam bila disuruh duduk di sofa di ruang tamu yang menempatkan set sofa putih panjang dan sebuah TV LED 42 inci. 

Si gila ni mesti gila tengok TV...getus hati Ainnur.

Mereka sama-sama melabuhkan punggung di sofa kulit dan tiba-tiba Adam bangun. Dia berjalan mundar-mandir di hadapan Ainnur kemudian menuju ke dapur dan mengambil segelas air seraya meneguknya di hadapan Ainnur yang agak resah kerana sudah 5 minit berlalu namun tiada kata yang keluar dari bibirnya.
Kemudian Adam melangkah perlahan dan duduk di atas coffee table, betul-betul mengadap Ainnur. Dia tergamam seketika dengan tindakan Adam.
"Kau dengar sini baik-baik...aku sengaja bawa kau tinggal di rumah aku sebab ini rumah aku dan aku boleh buat apa saja aku suka. Rumah aku, peraturan aku. Kalau kau tak mahu ikut sila keluar...tapi ingat, sekali kau keluar dari rumah ini tanpa izin aku...tanpa pengetahuan aku...aku anggap kau derhaka pada suami dan tak akan maafkan kau sampai bila-bila."
Apa punya balalah yang aku dapat ni? Dapat suami mengongkong. Stresslah pula.
"Peraturan pertama...aku tak suka kau keluar ke mana-mana tanpa pengetahuan aku walaupun keluar pergi pasar dengan mummy."
Ainnur membuat muka bosan. Perli aku la tu...
"Yang kedua...aku tak suka orang buat muka toya dengan aku."
Perli aku lagi la tu...getus hati Ainnur. Meluat! Kenapalah aku kahwin dengan dia ni? Menyesal!

"Yang ketiga....aku tak suka kau canang satu dunia yang kau dah kahwin. Kalau kau mengaku yang kau belum kahwin lagi bagus supaya apa-apa yang akan jadi akan datang, kau takkan menyesal atau malu dengan status kau."

Apa-apa yang jadi akan datang? Jadi apa? Janda? Ainnur mengetap bibir...apa punya peraturan ni? Mengarut! Tak boleh diterima akal. Dah tentu kat pejabat dan kecoh pasal dia yang kahwin dengan anak Kak Murni tiba-tiba. Silap haribulan, berita dia di tangkap khalwat pula yang tersebar. Kalau tak, mana mungkin angin takde, ribut takde, tiba-tiba nak nikah. Kad kahwin tulis nama orang lain tapi yang naik pelaminnya Ainnur Amnani bt Syuib.
Namun kata-kata itu cuma lahir di hatinya. Ainnur bukanlah seorang wanita yang gemar berterus terang. Marah, benci, sayang semua hanya dapat di lihat melalui batinnya sahaja. Hanya terzahir di wajah adakalanya.

Tapi...Adakah maksud kata-kata Adam bahawa dia akan jadi janda? Jadi...Adam memang ada niat untuk menceraikannya. Ainnur tunduk merenung lantai, tidak sanggup lagi menentang Adam yang duduk di hadapannya. Hatinya mula disayat pilu. Airmata...janganlah kau mengalir pada ketika ini. Aku perlu tabah kerana jalan ini aku yang pilih.

"Peraturan yang keempat..."

Wajahnya di angkat memandang tepat Adam. Terleka seketika dia dengan kurniaan Tuhan yang sedang tercongok di depannya itu. Tiada cacat celanya pada wajah suaminya itu, sekali imbas seperti pelakon Korea kerana matanya yang agak kecil tetapi tidak terlalu sepet, hidung sedikit mancung dan kulit sawo matang. Tetapi ada kelembutan di sebalik wajahnya yang seperti sengaja di buat-buat masam. Pandangan mata Adam menyorot tajam menikam mata Ainnur.

"Kenapa kau pandang aku macam tu?" Tidak senang dengan renungan Ainnur yang menjelajah ke seluruh inci wajahnya.

Ainnur tergamam. 
"Sorry..." Hanya itu yang mampu terucap. Bodohnya kau ni Ainnur... Termalu dengan tindakannya yang secara tidak sengaja telah tertelek wajah Adam.
Boleh tahan juga la...Sebab itu, model pun boleh tersangkut dengan dia, tapi tak jadi juga kahwin. Akhirnya aku yang model tempe ni yang jadi isteri kau orang gila. Ainnur tersenyum sampai ke telinga, nak ketawa nanti kena tempik lagi. 
"Peraturan yang keempat dan terakhir, when i said no...It's no! And when i said yes...It's yes! Jangan membantah apa yang aku cakap dan apa yang aku buat. Kalau tidak, kau derhaka. Faham?!"
Terkebil-kebil Ainnur memandang Adam yang sedang berdiri sambil berpeluk tubuh di balkoni.
Asyik-asyik isteri derhaka jadi modal...Boring...! Semua nak ikut cakap dia, habis tu...cakap aku, siapa nak dengar?

"Opss! Satu lagi aku nak beritahu, master bedroom tu bilik kau. Dalam tu ada personal washroom. Aku tak ada hati nak tengok kau berkemban keluar masuk bilik air kat luar ni. So, bilik aku di luar ni dan jangan sekali-kali kau nak masuk bilik aku." Tersentak Ainnur mendengar kata-kata Adam. Tolonglah...aku pun tak ingin nak masuk bilik kau dan tergedik-gedik nak tayang body depan kau walau kau suami aku yang sah. Bertambah meluat Ainnur dengan perangai Adam. Baru hari kedua dia bergelar isteri, macam-macam syarat sudah Adam suarakan.

Tapi bila mengenangkan dia dan Adam tidak tidur sekatil...dia boleh menghembus nafas lega kerana sekurang-kurangnya dia boleh cuba menyesuaikan diri untuk hidup bersama Adam walau tidak pasti sampai bila mereka akan meneruskan drama kehidupan berumah tangga.

"Hurm....Encik Adam dah habis bercakap ke? Bolehkah saya beredar ke bilik saya?" Bosan berlama-lama dengan Adam membuatkan Ainnur mengambil keputusan untuk beredar. 
"Suka hati kau lah!"
"Bukannya apa, nanti derhaka pula kalau tak mintak izin." Dia tersenyum sendiri dengan kata-katanya itu.
Kurang asam punya isteri...kau perli aku. Adam bercekak pinggang sambil melihat Ainnur dengan selamba berlalu masuk ke biliknya.

Melihatkan bilik besar itu yang menempatkan sebuah katil kelamin serba putih. Almari baju berwarna kelabu dipadankan dengan langsir putih serta karpet ambal berwarna hitam menjadi pilihan. Cantik....tapi bersepah!
Ainnur mengeluh...nasib badan...

3 comments:

  1. Adam nehhhh... Bisa meninggikan darah tau! Hahahaha...

    ReplyDelete
  2. Banyaknya peraturan... Yang keempat? Tak leh tido sama2? Tendang tertiarap tau Adam neh kang... Dia marah tak kasi orang wat muka toya... Dia tu poyos gila... Grrrr

    ReplyDelete
  3. sabar...sabar ye cik puan...jgn marah...hik3..

    ReplyDelete