Thursday 12 April 2012

BAB 8

"Assalamualaikum ibu."
"Waalaikumussalam Anur...Anak ibu sihat?"
Suara ibu yang lembut menyapa corong telinganya. Ainnur rasa tenang.
"Anur sihat....ibu macamana?"
"Ibu sihat...ayah pun sihat. Adam sihat?"
Ainnur menelan air liur. Adam? Entah dah bangun tidur ke belum pun dia tak tahu. Selepas Subuh tadi, dia sudah pun menyiapkan sarapan pagi. Nasi goreng kampung bersama ikan masin goreng. Nasib baiklah rumah ni ada bekalan makanan basah. Kalau tidak, mahu meraung juga dia. Sudahlah kelaparan selepas terperuk dalam bilik semalaman. Adam sedikit pun tidak mempelawa dia untuk keluar makan.

"Adam sihat bu."
"Alhamdulillah...Ibu tak boleh lama ni. Ayah dah tunggu ibu kat bawah. Nak pergi pasar beli lauk untuk masak hari ni. Anak ibu jaga kesihatan, jaga makan dan jaga diri. Tapi bila sudah bersuami ni, jangan jaga diri sendiri saja, suami pun nak kena jaga. Solat jangan sekali-kali tinggal. Ibu doakan Anur dan Adam bahagia."
"Terima kasih ibu. Insyaallah...Anur akan buat semua tu. Ibu.....Anur rindukan ibu."
Sesungguhnya dia memang rindukan Puan Qasrina bt Wahid pada ketika itu. Sekiranya boleh, dia mahu menghabiskan setiap minit dan saat bersama ibu...supaya hilang semua masalahnya pada ketika ini. Dia tidak mahu berada bersama orang lain melainkan hanya ibu di sisinya.
"Ibu pun rindukan Anur, bila senang...ajak Adam balik kampung sama. Ibu dah nak keluar ni. Kirim salam dengan Adam. Assalamualaikum."
Talian terputus. Nampak sangat ibu tergesa-gesa kerana sudah menjadi tabiat ayah yang tidak suka menunggu. Mereka adik-beradik pun sudah masak sangat dengan perangai ayah yang garang, tidak banyak bercakap dan seorang yang berpegang teguh pada janjinya.
Waalaikumussalam....Ainnur memandang sepi Blackberry nya.

Bosannya memerap di bilik. Hajat di hati nak keluar tengok TV atau membaca yang menjadi salah satu hobinya. Semalam dia perasan akan mini library di sudut ruang makan. Kalau ikutkan hati, pasti dia akan membaca dari pagi sampai ke malam. Tak sangka, suami aku yang gila ni rajin juga membaca.
Bum!!!
Terperanjat Ainnur mendengar pintu dihempas kuat dan segera dia melangkah keluar dari bilik.

Sunyi sahaja rumah itu tetapi bila di buka tudung saji, dilihatnya pinggan yang penuh dengan nasi goreng tadi sudah kosong.
Habis! Nasib baik aku dah makan dulu. Ingatkan si Adam ni diet, tak makan nasi...Ainnur tersengih sendiri.
Pinggan serta mug yang telah kosong di bawa ke sinki untuk di basuh. Sesudah itu, Annur dihimpit kebosanan kerana tiada aktiviti yang menarik dapat dilakukan di rumah selain dari menonton TV.

Teringatkan rak buku yang belum dijelajah, Annur bergegas ke sudut perpustakaan mini milik Adam.
Syoknya.....banyak buku yang belum pernah di baca. Minatnya yang mendalam terhadap apa jua bacaan telah lama tidak di asah berikutan kesibukan di tempat kerja. Bila sudah di atas katil, tidak sampai dua muka surat, matanya sudah kuyu. Kadang-kadang dia mengambil masa sampai sebulan untuk menghabiskan buku yang dibaca atau tidak akan dihabiskan langsung.

Tiba-tiba Annur teringatkan buku dan novel yang melambak di rumah sewanya. Pakaian pun masih banyak lagi yang belum di ambil. Bilalah agaknya dia dapat ke rumah sewanya untuk mengambil semua barang peribadinya itu. Teringatkan Mimi teman serumahnya, Annur pantas mencapai telefon bimbitnya, tapi Mimi mesti tengah kerja, malas pula nak mengganggu.

Akhirnya Annur mengambil buku karya Dr HM Tuah Iskandar bertajuk Membina Cinta Sayang.
Eh! Kenapa buku ni yang aku baca? Gerutu Annur sendiri. Malas nak berfikir, baca saja lah.

*******

"Beb...apa barang datang kerja? Pergilah honeymoon..." Ujar Shaq yang baru sahaja selesai mengadakan fotoshoot untuk model barunya Isha.
Adam menarik muka masam. 
"Hai Adam...I heard you're married. Congratulation. Sorry I tak dapat datang semalam." Isha menegur Adam yang sedang duduk berteleku mengadap Shaq. 
Ucapan tahniah dari Isha tidak membawa apa-apa makna pada Adam malah mukanya bertambah kelat membuatkan Shaq memberi isyarat supaya Isha berlalu dari situ.
"Come on Adam...Cheer up! Yang sudah tu sudahlah." Shaq cuba memujuk sambil tangannya ligat menelek kamera yang dipegangnya.
"Kau bukan di tempat aku, kau tak tahu apa yang aku rasa Shaq. Hati aku ni, untuk orang lain."
"Yes Adam...I'm not in your shoes. But dia dah jadi isteri kau yang sah. Kau tak boleh pretend and ignored that she does not exist in your life. Sampai bila kau nak buat macam tu?"
"Kalau bukan sebab mummy, aku takkan kahwin dengan perempuan tu." Adam memandang foto yang bersangkutan di dinding studio. Kebanyakannya hasil kerja dia dan Shaq. Mereka mempunyai tiga orang kakitangan lagi yang merupakan teman semasa di UiTM dahulu. Mereka bebas untuk melakukan kerja-kerja yang dikehendaki asalkan ianya memuaskan hati pelanggan.
"Naluri seorang ibu tak sama dengan naluri kita ni. You should trust your mum. Lagipun, Annur tu cantik apa, boleh tahan juga. Comel ja aku tengok. Masa budak-budak kita shoot gambar kahwin kau, everything looks great. Nak touch up pun tak banyak. Kalau aku, tak menyesal la dengah pilihan mak aku if she's the one." Tersenyum simpul Shaq atau nama sebenarnya Shaqier Nuqman.
"Bro...Kau kawan aku kan, boleh tak aku mintak tolong kau?"
Shaq berkerut dahi memandang Adam. 
"Tolong apa sayang...for you, anything i can." Dagu Adam dicuit.
"Eh! Kau ni makan penumbuk aku nanti. Beb...aku nak mintak tolong kau, please tutup mulut. Malas aku nak dengar pasal kahwin, pasal perempuan tu. Can we talk about other thing or going somewhere else to cheer me up? Can u?"
"Ha....Aku tahu, kalau aku bawak kau pergi tempat ni for sure kau akan happy till the end. Jom."
Adam tersengih. 
This is what friend for...teman waktu suka dan waktu duka.

   


4 comments:

  1. Sekarang tak suka.. Nanti melekat la tu.. hikhik

    ReplyDelete
  2. cite melayu...harus dah tahukn...hik3...xpe..yg penting...mcmn nk melekat tu..kui3..

    ReplyDelete
  3. Yup! Cite pe2 pun cenggitu.. ahaks... Tp itu gak yg bestnyer... Wat le Ainnur tak pedulikan dia, jgn kasi lembut2 sgt, just follow his rules but tegas utk diri sendiri... Tanpa sedar, tu yg watkan Adam jatuh cinta tp dia nafikan... maybe cliche sket.. tp akk olah ler... hahaahha... ampun sis!

    ReplyDelete
  4. angkat tangan.. nak tanya ainnur pakai iphone ke blackberry??

    ReplyDelete