Friday 13 April 2012

BAB 9

"Annur...Boleh masuk jumpa saya sekejap."
Kedengaran suara Encik Imran di interkom. Ini hari pertama dia masuk kerja selepas seminggu mengambil cuti kahwin. Rasa agak janggal pula bila dia kini bergelar isteri orang.

Melihatkan meja Encik Imran yang penuh dengan fail projek, Annur faham dengan ketiadaan dia, pasti huru hara kehidupan Encik Imran di pejabat. Siapa lagi yang ditugaskan untuk mengemas meja bosnya itu kalau bukan dia. Pantang Encik Imran kalau fail di atas meja dia di sentuh melainkan hanya Annur yang dibenarkan.
"Duduk Annur." Encik Imran mempersilakannya duduk sambil menghadiahkan senyuman nipis.
"U sudah baca surat yang I letak atas meja U?"
Annur mengerut dahi...Tak perasan pula, sebabnya banyak sangat dokumen dan fail yang berterabur di atas mejanya sampaikan surat yang sekeping itu pun dia tak perasan. Baru saja kerja-kerja hendak mengemas dimulakan, Encik Imran sudah memanggilnya.
"Okey...First of all, I nak ucapkan tahniah for your wedding. Sorry...I tak dapat datang. Actually I tak tahu pun U berpacaran dengan anak Murni." Encik Imran tertawa sendirian. Annur hanya tersenyum simpul.
Memang tak pernah pun berpacaran dengan dia tu.
"Bila U and Murni cuti, then I huru hara sekejap. Sorry about your table,a bit messy."
"It's okey Encik Imran." Wajah bosnya di tatap dalam diam. Masih menunggu jawapan berkaitan surat di atas mejanya. Surat apa? Untuk siapa? Penting ke?
"Annur...I pun tak nak panjangkan cerita, biarlah I berterus terang. Sebab I rasa lepas ni lebih banyak U kena berkemas lagi."
Annur membetulkan duduknya mengadap Encik Imran.
"Actually, U will be transferred to our Vice President start from today. Tapi bila I tengok meja U, I already talk to him that U will be there tomorrow."
"Tapi Encik Imran..." Belum sempat Annur menghabiskan ayatnya, cakapnya sudah dipotong oleh Encik Imran.
"I rasa U sudah baca polisi syarikat sebelum tandatangan surat akuan bekerja di syarikat ini yang menyatakan dengan terang dan jelas bahawa jikalau ada di antara kamu mempunyai hubungan keluarga tidak boleh ditempatkan di bahagian yang sama. U fahamkan?"
Annur terdiam seketika sambil tunduk merenung jari-jarinya yang meruncing. Cincin kahwin tiada yang ada hanyalah cincin belah rotan di jari manis tangan kanannya sebagai tanda peringatan bahawa dia adalah milik seseorang.
"I have to do this, if not kalau human resource tahu I akan di ambil tindakan. I akui U adalah PA I yang terbaik berbanding dengan mereka sebelum ni. Sudah 4 tahun U dengan I dan I kagum dengan cara U bekerja dan komitmen U pada setiap kerja atau tugasan yang I berikan. Tapi I rasa U perlu angin baru. Selain dari itu, ini cara yang terbaik untuk U mendapatkan pengalaman baru dengan bos baru."
Terang Encik Imran panjang lebar.
"Tapi kenapa Vice President?" Annur menimbulkan persoalan kerana memang itu yang berlegar-legar di ruang mindanya. Terlalu jauh melangkau, tak sedap pula. Ada pula mulut-mulut yang bercakap nanti.
"At this moment, his PA baru sahaja resign...Sementara nak dapat PA baru, i suggest to HR untuk tempatkan U di sana dan mereka sudah pun bersetuju. Lagipun, tiada tempat yang kosong sekarang ni melainkan VP office. So, kalau VP suka dengan U, mungkin PA baru nanti I yang punya." Encik Imran tertawa besar. Annur hanya tersenyum simpul.
"Encik Imran...saya ada satu permintaan." Kali ini Annur pula membuka mulut dan Encik Imran mengangguk tanda setuju dengan permintaan Annur.
"Hurm...saya nak mintak status perkahwinan saya ini dirahsiakan. Kalau boleh, HR pun tak tahu. Ini atas permintaan suami saya."
Encik Imran mengerut dahi sambil menggaru pipinya. Kemudian dia tersenyum.
"I takkan tanya apa sebabnya kerana ini hal rumah tangga U. Kalau itu yang U minta, baiklah...Tapi U masih kena tukar bahagian okey?"
Annur mengangguk tanda setuju.

3 comments:

  1. VP tu Adam punya tempat ek? Hakhak... SO far so good...Lagi bagus kalau dok ngan laki sendirik... Biar Adam jatuh tangga dibuat Annur... Wakakaka

    ReplyDelete
  2. ha?...ehehhe...tunggu...suspen...tgu bab seterusnyer eh...hihi

    ReplyDelete
  3. Ku setia menanti... wakakaka... chaiyokkk sis!

    ReplyDelete