Monday 11 June 2012

BAB 23

Hembusan lembut di telinga membuatkan seluruh bulu romanya meremang secara tiba-tiba. Sepasang tangan yang menutup matanya dileraikan.

Lelaki kacak itu mengambil tempat di depannya.

"Surprise...surprise!"

Tengku! Oh! Tidak mungkin....Rasanya mahu sahaja dia berlalu dari situ pada waktu itu juga. Perginya dia dari Port Dickson ke Pulau Tioman membawa diri kerana tidak mahu ditemui sesiapa sahaja yang mengenali dirinya. Tetapi kini...lelaki itu berada di depan matanya. Adakah dia mengekori aku?

"Terkejut?" Wajahnya didekatkan ke wajah wanita itu. Tengku Zafran perasan akan riak wajah Ainnur yang agak terpinga-pinga melihat dirinya. Tiada sepatah kata yang keluar dari mulut wanita comel itu. 

Ainnur serba salah. Lantas dia menarik tubuhnya sedikit ke belakang menjauhi dari bertentang mata dengan Tengku Zafran. Renungannya menggoda dan dia tidak mahu berada di dalam golongan wanita yang tergoda dengan mata, hidung, senyuman dan wajah kacukan itu.

"Makan bang?" Seorang remaja dalam lingkungan belasan tahun datang mengambil pesanan mematikan niat nakal Tengku Zafran seterusnya. 

"Apa yang sedap kat sini dik?"Soalnya kembali.

"Abang nak western ke local?"

"Aik...Lain macam aja awak tanya tu dik." Kata-kata Tengku Zafran disambut dengan tawa besar oleh si pelayan.

"Dah malam-malam ni jangan macam-macam bang." Kali ini giliran Tengku Zafran pula tertawa besar. Ainnur hanya menjadi pendengar dan pemerhati. Malas nak masuk campur, otak masing-masing kotor...Rengus hatinya.

"Kasik abang western la...ringan sikit. Masuk pun senang. Cepat hadam. Yang local ni, heavy...tak larat abang." Tawa keduanya terus bersambung, Ainnur malas nak melayan. Lantak koranglah...

"Macam ni lah dik, kasik abang lamb chop and green apple juice. Jangan letak gula okey."

"Orait abang zaf."

Ainnur terus mengangkat muka apabila mendengar pelayan memanggil Tengku Zafran dengan panggilan tersebut. Dia mengerut dahi berfikir, macamana budak ni boleh kenal dengan Tengku Zafran? Dia tidak langsung memperkenalkan dirinya tadi, dan kenapa budak tu mesti panggil dia dengan panggilan abang saja, tidak Tengku atau Engku?

"I dah biasa kat sini...I'll spend 2 or 3 times a year to come here."

Ainnur menggigit bibir sendiri...

"Hurm...tempat ni menenangkan I. I'm happy to be here even I'm alone. I rasa macam I nak buat rumah di sini and spend my whole life here." Tengku Zafran seolah-olah terbuai dengan kata-katanya sendiri. Dia dapat membayangkan waktu paginya yang disinari cahaya matahari yang menyimbah segar dan dia lebih rela diasak dengan bunyi ombak yang menghempas pantai daripada bunyi-bunyian yang terhasil dari hon kereta atau bunyi kereta dan motorsikal yang berpusu-pusu di atas jalan raya setiap masa tanpa mengenal siang atau malam.

"Are you okay Ainnur? Dari tadi senyap aja."Ujar Tengku Zafran.

Ainnur masih lagi diam namun akhirnya tersengih dengan pertanyaan Tengku Zafran. Otaknya seakan lambat memproses kata-kata lelaki di hadapannya itu kerana ada perkara lain yang terus bermain di fikirannya.

"Nur...."

Ya Allah....kalau bukan kerana aku dah kahwin, tentunya aku akan cair dengan panggilan itu. Lembut dan penuh kasih sayang. Naluri kewanitaannya terusik. Secara tiba-tiba memori bersama Adam menerpa, tiada yang terlampau manis...segalanya sederhana tetapi apabila disaluti pula dengan kenangan pahit, ia terus menutup semua kemanisan yang ada. Tiada kebaikan yang ada pada Adam yang mampu diingati kerana mentalnya terus dilitupi oleh awan keburukan Adam padanya.

Aku benci kau Adam!!!

"Lamb chop dan apple juice siap!" Sepinggan lamb chop dengan kuah black pepper yang masih berasap nipis bersama air yang dipesan di letakkan di hadapan Tengku Zafran. Pelayan tadi terus berlalu sambil menghadiahkan senyuman yang tidak dapat ditafsirkan oleh Ainnur. Tengku Zafran mempelawanya makan tetapi ditolak dengan baik. Sejak dari tadi perutnya sudah penuh diisi dengan air kerana tiada selera untuk menjamah apa-apa. Hatinya masih sakit dan jiwanya tertekan. Membawa diri sejauh ini untuk meredakan luka yang masih berdarah di hati.

"Okey done! Jom sayang...jalan-jalan." Tangan Ainnur terus di capai untuk beredar dari situ. Not RM 50 diletakkan di atas meja, tidak mengharapkan baki atau dapat dianggarkan menunya termasuk menu Ainnur tidak akan mencecah lebih dari RM50.

Ainnur seperti lembu dicucuk hidung, hanya menuruti langkah Tengku Zafran dan lelaki itu masih menggenggam tangannya seperti tidak mahu dilepaskan. Langkah mereka menuju ke persisiran pantai yang hanya disimbah cahaya bulan dan lampu-lampu dari chalet yang berhampirannya. Bulu romanya meremang kesejukan disapa bayu laut yang berpuput lembut naik ke darat.

"Ainnur....I'm in love."

Langkah keduanya terhenti apabila kata-kata itu diucapkan oleh Tengku Zafran. Pegangan tangan perlahan di tarik dari genggaman lelaki itu dan renungan Tengku Zafran dapat ditangkap oleh Ainnur namun dia berpura-pura tidak melihatnya. Pandangannya ditala jauh ke laut yang hitam pekat dan sekali sekala lampu berkelip dari nun jauh di sana mungkin dari kapal-kapal atau bot tunda yang mencari ikan di laut dalam.

"Tengku in love?" Soalnya kembali.

"Yes...I'm in love with this place...the people....the woman."

The woman....Ainnur tersenyum sendiri sambil berdiri memeluk tubuh. Kesejukan jelas mencengkam seluruh pelusuk tubuhnya yang hanya dibaluti skirt labuh ke paras buku lali namun nipis dan blaus tanpa lengan berwarna hitam.

Mudahnya lelaki jatuh cinta...sekali pandang jatuh cinta, dua kali pandang katanya sayang....tiga kali pandang, cinta sayang melayang. Semuanya dibuang pandang. Tak paham dengan lelaki ni. Huh!

"Dari tadi I tengok you senyap aja. Kenapa? Masa di Port Dickson pun I tak berpeluang sembang panjang dengan you. Are you okay?" Soalan Tengku Zafran menambahkan gundah di hati Ainnur. Lelaki itu tidak tahu dia sudah berkahwin dan masakan dia mahu bercerita mengenai segalanya yang telah berlaku dalam rumah tangganya.

"I'm okay Tengku." Jawabnya pendek.

"Okay ke macam ni? You nampak pendiam, lonely, sedih and there is something inside your heart yang you tak dapat nak luahkan. Please....I miss Ainnur yang selalu tu. You can share anything with me...I'm a good listener." Telinganya disuakan pada Ainnur dan wanita itu hanya tersenyum pendek.

"I'm okay." Ucapnya pendek sambil memeluk tubuh. Kedinginan malam benar-benar menyucuk-nyucuk seluruh permukaan kulitnya yang terdedah.

"Sejuklah Tengku...Boleh kita bersembang tempat lain."

"Opss! Sorry....Okey let's go." Tengku Zafran berjalan mendahuluinya di depan. Langkahnya dituruti oleh Ainnur yang masih memeluk tubuhnya sendiri.

"Nasiblah you bukan wife I, if not dah lama I peluk, untuk panaskan you." Dia tersengih menunjukkan barisan giginya yang memutih. Ainnur tersenyum pendek. Baginya itu hanyalah kata-kata gurauan kerana sememangnya Tengku Zafran terkenal sebagai seorang yang suka melawak. Kalau masuk raja lawak pun, mungkin dia boleh jadi top 10 dengan rupa dan bakat yang dia ada. Nak kata menang tu, entahlah....rancangan realiti kini banyak meraih SMS dari penonton yang adakalanya lebih rupa dari bakat. Sudahnya tenggelam entah ke mana.

Langkah Ainnur terhenti apabila Tengku Zafran secara tiba-tiba masuk ke dalam salah sebuah kedai yang menjual cenderahati yang terdapat di sepanjang jalan kecil yang menyusur Pantai Salang. Jam sudah pun menunjukkan ke angka 12 tengah malam. Kedai ini adalah antara kedai yang masih lagi beroperasi sedangkan kedai lain banyak yang sudah pun tutup. Apalah yang di cari pakcik ni...? Tak kan malam-malam ni jugak nak cari cenderahati? Cetus isi hatinya.

Malas mahu turut serta, gerai burger yang berhampiran di tuju.

"Dik, burger daging satu, mustard taknak ye." Salah satu bahan dalam burger yang memang tidak digemarinya. Di KL memang tak banyak gerai burger yang mencampurkan mustard dalam resepi mereka tapi di sini, mungkin kerana ramai pelancong asing...mustard menjadi bahan penting untuk menyedapkan burger yang dijual.

"For you..." Sehelai shawl berwarna ungu tua dengan sedikit corak abstrak berwarna merah jambu muda dibalutkan pada bahu Ainnur yang terdedah. Dia terpaku seketika dengan tindakan Tengku Zafran yang tidak di duga.

"Sorry...sebab I, you kesejukan...but I hope you will bring this shawl along with you wherever you go, so that it will keep you warm and jadikanlah dia sebagai sebahagian dari hidup you supaya you akan terus ingatkan I sampai bila-bila." Bisikan dari belakang telinganya itu menusuk terus ke kalbunya. Ainnur terkesima seketika kerana tidak ada mana-mana lelaki pun yang pernah menzahirkan kata-kata seperti itu padanya di tambah lagi dengan nada yang romantis. Airmatanya hampir mahu menitis tetapi ditahan.

Alangkah indahnya kalau kata-kata itu lahir dari bibir suamiku...Orang yang sepatutnya membelaku, menjaga aibku dan memberi aku kasih sayang bukan dengan hanya memberi nafkah zahir. Tapi bukan nafkah batin yang aku raih, hanya secebis sayang dari seorang insan bergelar suami.

"Kak...burger siap!"

Tiada reaksi dari Ainnur.

"Kak! Burger akak dah siap! 3 ringgit." Ulang budak burger lagi. Melihatkan keadaan itu, Tengku Zafran mengeluarkan not seringgit sebanyak tiga keping dari kocek seluarnya dan diserahkan pada budak tersebut. Plastik berisi burger yang dihulur di ambil dan tangan Ainnur di tarik untuk berlalu dari situ.

"Sorry Tengku...I...I..tak sengaja. I pay u back. How much?" Dalam kelam kabut tangannya di tarik, dia tersedar yang telah tenggelam dengan perasaannya sendiri. Sorry....malunya....Nasib baik keadaan samar-samar yang hanya diterangi lampu jalan membuatkan wajahnya yang merona kemerahan menahan malu tidak dapat dikesan oleh Tengku Zafran. Kalau tidak, lagilah malu...Mengelamun aja Ainnur Amnani ni...wake up Ainnur...wake up! Dia seperti mahu menampar pipinya sendiri.

"No need sayang. I belanja." Tengku Zafran sedar, Ainnur termalu dengan tindakan spontannya sendiri. Tapi dibiarkan...tingkahlakunya amat ganjil. Mengelamun seperti menjadi tabiatnya sepanjang dia bersama wanita itu di sini. Apakah yang berlaku disebaliknya? Dia ingin tahu...dia ingin merungkai permasalahan wanita itu tetapi ternyata bibir Ainnur teramat berat untuk mengutarakannya. Biarlah....

"Sorry..."

"Tak perlu bermaafan dengan saya. Tak jadi hal besar pun. Lagi pun bukan hari raya nak bermaafan sangat." Lelaki itu tertawa dengan kata-katanya sendiri. Ainnur sedikit lega. Shawl ditarik menutup seluruh tubuhnya dari aras pinggang. Dia selesa dengan kainnya yang lembut dan warna yang menarik.

"Tengku...."

"Ainnur..."

Mata mereka bertatapan. Ainnur melarikan pandangan matanya.

"You ada nak cakap apa-apa ke?" Soal Tengku Zafran.

"It's okey....Tengku dulu." Langkah keduanya beriringan menuju ke mana saja kaki melangkah. Selendang yang melorot jatuh dari bahu di betulkan. Pandangan beberapa orang yang berpapasan dengan mereka tidak menjejaskan mood keduanya. Haruslah dipandang kerana jejaka kacak itu seperti seorang model, berpacaran pula dengan seorang gadis genit yang comel. Walau bagai tangga, seorang tinggi dan seorang rendah namun jika duduk....keduanya sama padan.

"Actually, I tak syok la you panggil I Tengku...Tengku. So, just call me Zaf only okey. Tapi kat pejabat, okey lar....boleh la panggil Tengku tapi kalau you selesa dengan Zaf, it's okay for you to used it everyday. But...only for you. You know why?"

Ainnur menggeleng.

"Because you're special. Hanya orang tertentu yang panggil I dengan nama tu, like my mom and if there others, they must be really-really special for me." Senyumnya meleret ke telinga.

"Okey.......Zaf." Kali ini giliran Ainnur pula tersenyum lebar. Agak janggal tapi memandangkan itu kehendak Tengku Zafran yang menggajinya, dia turutkan. Tidak banyak yang mereka bicarakan selepas itu kerana jam sudah pun menunjukkan ke angka 1 pagi. Ainnur meminta diri untuk kembali ke chaletnya dan Tengku Zafran menemaninya hingga ke muka pintu chalet. Ternyata chalet Ainnur hanya diselangi dengan beberapa buah chalet lain.

"Thank's for tonight Nur." Ucap Tengku Zafran.

"No, I should say it to you. Thank you for the burger, this shawl and also sebab you jadikan I seseorang yang special dalam hidup you. Good night Zaf."

"Good night...No good night kiss for me?" Pipinya ditalakan pada Ainnur.

"Mengada-ngadalah bos ni. Okey. Bye." Pintu terus di tutup meninggalkan Tengku Zafran yang masih berbaki sisa tawanya mendengar jawapan dari Ainnur.

Tubuhnya dilonjak ke atas katil. Keletihan menguasai diri. Pertemuan dengan Tengku Zafran masih agak mengejutkannya. Sebetulnya memang sengaja dia mengelak dari bertemu dengan Tengku Zafran sejak di Port Dickson lagi. Dia sendiri tidak pasti mengapa dia cuai kerana terlupa jadual Tengku Zafran memang dia akan bertemu pelanggan di situ.

Dia tidak bersedia untuk berkongsi masalah yang terbeban di bahunya. Perginya membawa diri langsung tidak diketahui sesiapa termasuk Hani teman baiknya. Pada Hani dikhabarkan dia bercuti bersama suami. Ya Allah.....maafkan aku dengan apa yang telah aku lakukan ini. Seandainya ini suratan takdirMu yang telah kau tuliskan sejak dari aku berusia 4 bulan lagi di dalam perut ibuku....aku terima seadanya Ya Allah. Tetapi berikanlah aku kekuatan untuk menempuh semua ini. Aku semakin goyah, jiwaku semakin terseksa...Tolonglah aku Ya Allah.....

Airmata kembali membasahi pipi terus menjadi peneman setia dirinya seperti pada malam-malam sebelum ini.

Airmata....
Kau jernih umpama mutiara....
Airmata....
Mengalirmu hanya dari mata
Yang menjadi saksi kepada seluruh alam ini
Airmata....
Datang kau tanpa diundang
Pergi kau tanpa disedari
Airmata...
Ketika gembira...
Kau hadir tetapi sedikit cuma
Airmata....
Kau hadir ketika duka...
Adakalanya terlalu banyak hingga tiada hentinya...
Airmata....
Tiada teman setia di dunia ini melainkanmu
Kita yang seharusnya layak di gelar
Merpati sejoli
Wahai si airmata....


Bingkisan Memori,


Ainnur Amnani....Salang Pusaka Resort, Pulau Tioman
2.00 pagi

No comments:

Post a Comment