Monday 18 June 2012

BAB 24

"Assalamualaikum..."

Salam itu sayup kedengaran di cuping telinganya.

"Assalamualaikum...Kak Ainnur..."

Salam kali kedua disertai dengan ketukan di pintu menyebabkan matanya terpaksa dibukakan besar-besar. 

Siapalah pulak yang datang pagi-pagi ni....? Mata digenyeh-genyeh membuang segala sisa yang ada. Rambut di ikat ala kadar supaya tidak mengerbang macam sundel bolong.

Bila pintu dibuka, seorang budak lelaki dalam lingkungan belasan tahun terpacak di depan pintu chalet bersama sejambak bunga di tangannya.

"Ini untuk akak, ada orang kasik. Saya pergi dulu ye kak." Penerangannya yang jelas dan padat tetapi isi kosong. Sebabnya, siapa orang tu? Apa sebabnya dia perlu dihadiahkan bunga? Dan kenapa bunga? Bagilah coklat ke...bolehlah aku makan gak. Malas mahu berfikir lebih panjang.

Bunga ros merah sejambak diletakkan di atas meja kecil di tepi katil. Matanya terus ditarik-tarik untuk terlelap kembali. Bantal seolah-olah memanggilnya untuk kembali melabuhkan kepala yang masih berat untuk tidur semula. Tidurlah! Tidak sampai 10 minit matanya terpejam, pintu kembali diketuk seseorang.

Arghh!!! Siapa lagilah nak bagi bunga ni?

Sengaja dia melambat-lambatkan bangun dari tilam yang empuk itu. Rambut yang tadinya terikat ala kadar kini sudah terurai dari ikatannya dan dibiarkan begitu sahaja.

"Ye dik....ada bunga untuk akak lagi ke?" Mata yang separuh terbuka secara tiba-tiba membuntang apabila melihat Tengku Zafran tersengih-sengih sedang berdiri di muka pintu yang dibuka.

"Adik tak bangun lagi eh? Tu, abang datang sini jemput adik. Kalau tidak sampai tengah hari la tak bangun tu. Tengok tu...baju semalam pun tak tukar lagi."

Ainnur tersipu-sipu malu sendiri ditegur Tengku Zafran. Dek kerana melayan perasaannya semalam, tanpa sedar dia tertidur tanpa menukar baju. Sudahlah tu...dengan rambut mengerbang dan muka tak berbasuh, gigi tak bergosok. Nak cakap pun segan, nanti bau-bau yang keluar bakal melayukan pokok-pokok yang nampak tumbuh segar kat depan tu.

"Pergilah siap....I tunggu you kat depan ni. Kita pergi sarapan sama. Hurm...And then, temankan I fishing ya. I dah book dua tempat untuk kita pergi dengan speed boat."

Cakapnya lembut saja...and...my bos....handsome sangat pagi ni. Walau hanya berseluar pendek putih dipadankan dengan baju T tanpa kolar berwarna biru muda sesuai dengan warna air laut. Macam nak pergi mandi laut aja lagaknya.

Dia masih merenung bosnya tanpa kata. Menggeleng tidak, mengangguk pun tidak. Tetapi dalam hatinya bersilih ganti perkataan...nak pergi ke tak? Pergi ke tak? Pergi ke tak?

"Ainnur..."

Akhirnya dia mengangguk saja. Tidak mahu bercakap, kerana sedar bau yang keluar pasti tidak menyenangkan lelaki di hadapannya itu. Nak bangkang permintaannya itu, dia kena membuka mulut. Pengsan pulak mamat ni. Dengan langkah terpaksa, dia bersiap ala kadar.


*******

"Makanlah....yang dikuis-kuis nasi tu kenapa?"

Adam diam...tidak bersuara. Seleranya bagai mati sejak tukang masaknya hilang entah ke mana. Sudah hampir seminggu tiada khabar berita. Dia sendiri berat mulut dan tangan untuk mendail atau menghantar SMS bertanya ke mana hilangnya wanita itu.

"Dia tak ada....Aku tak tahu dia pergi mana. Dia tak balik...dia tak beritahu aku."Ujarnya perlahan.

"Siapa? Maya?" Cepat sahaja Shak memotong.

"Bukanlah...."

"Dah tu?"

"Isteri aku la...Siapa lagi..." Bungkusan nasi lemak di tolak. Tiada seleranya untuk menjamahnya kerana citarasa tukang masak tidak menyamai dengan citarasanya. Sejak kelibat Ainnur tidak kelihatan di rumahnya,  menunya hanya nasi bungkus atau makanan segera. Tetapi, semuanya seolah-olah tidak dapat memenuhi kehendaknya. Ada yang terlalu masin, kadang-kadang tawar dan ada yang tiada rasa langsung. Dia sendiri pelik macamanalah orang-orang macam ni boleh buka kedai makan. Bagi orang makan tak ikhlas langsung. Lidah mereka ni dah mati dengan rasanya kut sebab hari-hari rasa makanan sampaikan makanan tu tak berasa apa-apa pun dia cakap dah cukup perasanya.

"Alamak....hai kawan...rindu kat bini ke?" Tempelak Shak. Kemudian tertawa besar membuatkan Adam menarik muka masam.

"Kau jangan cakap orang...esok kau ada bini baru kau tahu macam mana rasa dia. Ambik neh!" Hidung separuh mancung Shak ditarik sehingga kemerahan. Mendengus marah rakannya itu dan kini giliran Adam pula tertawa besar.

"Tu la kau...ada bini buat tak tahu je. Bila dah tak ada, baru mensasau cari. Masa ni la baru makan tak lalu, mandi tak basah la, tidur tak lena la. Mengada-ngada!" Sempat pula Shak menempelak Adam biar pun kemerahan di hidungnya tidak surut lagi. Tawa Adam terhenti dan matanya menyorot tajam pada Shak.

"Betul tak apa aku cakap? Kau dah kahwin dengan dia berapa lama? Mustahil tak rasa apa-apa kat hati kau tu?" Jari telunjuknya menunjal-nunjal dada Adam yang dilitupi dengan baju T biru tua.

Rasa? Apa yang aku rasa? Aku pun tak tahu apa yang aku rasa...Aku tak kisah dia tak ada. Tapi kehilangannya dapat aku rasai. So, aku rasa kehilanganlah. Ya ke? Dahinya berkerut memikirkan kata-kata yang berlingkar di tubir fikirannya.

"Come on Adam. Dah almost setahun setengah, tak mungkin kau tak sentuh dia langsung." Sambung Shak lagi apabila melihatkan temannya hanya membisu seribu bahasa. Nasi lemak masih tidak lagi disentuh, hanya dikuis-kuis dengan sudu di tangan. Lagaknya seperti orang mempunyai masalah negara sedangkan kata-kata yang sering bermain di bibirnya, tiada masalah antara dia dan Ainnur.

Pandangan kali kedua Shak pada Adam melihat temannya menggeleng dan keluhan kecil keluar dari mulutnya.

"Kau tak pernah sentuh dia? Gila apa kau! Daging segar tu...Takkan harimau tak terkam fresh meat depan mata? Kau biar betul Adam? Aku tak percayalah!" Shak agak terkejut. Kalau dia berada di tempat Adam pada waktu ini, pastinya Ainnur sudah pun mengandung atau silap haribulan, mereka sudah mempunyai seorang anak. Memang dia sedar, perkahwinan Adam dan Ainnur adalah di atur tetapi melihatkan Ainnur yang telah selamat diijab kabul dengan rakan baiknya itu, tiada cacat cela yang dijumpai. Ainnur sempurna dari matanya dan dia pasti jatuh cinta pandang pertama apabila bertemu dengan wanita itu, tapi kenapa tidak Adam? Apakah yang telah menutup pintu hatinya untuk mencurahkan kasih sayangnya pada Ainnur? Adakah ini sebab Maya si perempuan gedik tu? Huh! Menyampah!

"Aku tak tahu. Aku tak sanggup...Kau lelaki beb, kau mesti tahu apa rasanya apabila kau duduk serumah dengan seorang perempuan. Lebih-lebih lagi perempuan tu memang sah kau nak sentuh. Tapi kalau jadi apa-apa dalam rumahtangga kitaorang, aku kesiankan dia. Lelaki mana yang nak kahwin dengan janda. Dia perempuan baik, aku tak suka tengok orang lain main-mainkan dia. At least, kalau aku tak buat apa-apa dengan dia, mungkin dia boleh dapatkan orang yang lebih baik dari aku." Adam tersengih di akhir ayatnya namun Shak menggeleng kepala mendengar penjelasannya.


"Kenapalah pendek sangat pemikiran kau ni Adam? Kau nak ceraikan dia ke? Fikirlah masak-masak beb. Kalau sebab si Maya tu kau nak tinggalkan isteri kau sekarang...Sumpah! Kau menyesal seumur hiduplah beb!"

Muka Shak nampak berubah. Kebodohan Adam terlalu ketara sekiranya dia sanggup meninggalkan Ainnur demi kerana Maya. Perempuan yang langsung tak ada tokoh untuk dijadikan isteri. Walau nak dibandingkan Maya dan Ainnur ternyata Maya lebih cantik dan pandai bergaya namun untuk dijadikan suri rumah dan teman seumur hidup....entahlah. Maya masih terlalu muda untuk mengenal erti perkahwinan yang sebenar. Dia bukan tidak boleh dibimbing tetapi dia sengaja membiarkan arus kemodenan terus menyesatkan dirinya. Maya yang masih seronok terapung-apung di alam duniawi yang menjadi idamannya.

Adam menarik muncung panjang. Sesungguhnya dia tidak mengerti kenapa semua orang asyik menyebelahi Ainnur. Adakah sebab dia pandai masak? Adakah sebab dia rajin mengemas rumah? Atau ada sebab-sebab lain yang dia tak tahu dan tak berminat untuk ambil tahu.

Huh!

"B...."

Suara yang agak sengau dan manja itu mencengkam tengkorok Shak untuk menelan nasi lemak yang masih berbaki separuh. Di pantri yang ada hanya dia serta Adam dan sudah pastinya dia tidak mempunyai teman yang memanggilnya dengan panggilan....B.

Wajah yang muncul dari balik pintu di toleh...

"Tu buah hati sayang kau. Aku blah dulu la beb. Hilang selera makan." Mug berisi milo panas di capai dan nasi lemak yang masih berbaki dibungkus ringkas dan diletakkan di dalam peti ais. Nak buang sayang.

Maya hanya menghantar pemergian Shak dengan jelingan tajam. Dia tahu rata-rata mereka tidak menggemarinya. Tapi apa yang penting baginya...selagi kau tak kacau hidup aku....so, hidup kau akan selamat dari dikacau oleh aku.

"B...makan tak ingat kat I erk? I lapar sangat ni. Dari semalam tak makan...Tak ada orang nak bawak I pergi makan," jari jemari Adam yang meruncing di ramas lembut. Sesekali jari Adam dibawa ke bibir yang disaluti lipstik merah jambu muda. Menyerlahkan keaslian bibirnya yang terukir indah.

Adam diam tanpa seribu kata. Nak marah pun tidak...tapi untuk tidak memperdulikannya rasa rindu menguasai diri. Lebih-lebih lagi wanita cantik itu telah berada di depan matanya. Rasa mahu dipeluk semahunya tetapi tidak mahu ada mulut-mulut yang mengata di belakang dan seeloknya dia keluar dari tempat ini.

"Okey sayang...Jom kita pergi makan." Pinggang ramping itu diraih dan mereka berjalan seiringan dan ketika berada di bahagian pejabat yang terbuka, mata-mata nakal terus memerhatikan pasangan itu hingga hilang dari pandangan mereka. Shak hanya menggeleng perlahan.

Kesian Ainnur....

No comments:

Post a Comment