Monday 23 July 2012

BAB 26

"Sayang....nak milo ais!"

Kerja-kerja menyiang sayur terhenti dengan permintaan itu. Bukankah itu suara Adam? Sejak bila pulak pandai bersayang-sayang ni?

Bila ditoleh....kelihatan Adam sedang berkepit dengan ibu mertuanya di pintu dapur.

"Hurm....bukan ke awak selalu mintak hot chocolate? Kenapa hari ni nak minum milo pulak?" Berkerut dahinya memandang Adam yang sedang berdiri di sebelah Puan Murni yang tersengih-sengih melihat pasangan suami isteri itu.

"Adam dah tanya mummy tadi...mummy cakap coklat dah habis. Milo aja yang ada...so..okeylah tu. Adam pun dah lama tak minum air yang sayang buat."

Bluekkk!!! Nak termuntah Ainnur mendengar perkataan sayang yang keluar dari mulut Adam. Sesungguhnya semua itu palsu semata bagi mengaburi mata mummy....konon-kononnya mereka pasangan bahagia.
Dari dalam kereta semasa perjalanan ke sini, entah apa kena dengan suaminya itu tak habis-habis menyakatnya. Tapi Adam tidak sedikit pun membuka topik mengenai kehilangannya yang sudah hampir dua minggu dari rumah mereka.

"Ainnur buatkanlah...Adam ni memang macam tu...kalau time manja dia dah tiba...mulalah. Menggesel sana, menggesel sini macam kucing jantan nak mengawan."

Tawa kedua wanita itu pecah di dapur yang hanya menempatkan mereka bertiga. Adam menarik muka masam. Kau gelakkan aku eh...tak apa...kau tunggulah nasib kau kejap lagi.

"Cepatlah sayang...B haus ni."

Yarkk!!! Dah B pulak! Meluat Ainnur dengan gelagat Adam yang mengada-ngada tu. Mentang-mentanglah mummy ada kat situ...kalau tak dah lama dia cilikan mulut Adam tu.

"Jom mummy...biar menantu mummy tu dok dapur. Alang-alang dah buat tu, buatkan untuk mummy sekali ye." Semakin ralit Adam mengenakan Ainnur. 

"Ish! Tak payahlah susah-susah Ainnur. Mummy boleh buat sendiri." Tak sampai hati pula Puan Murni membiarkan Ainnur sendirian di dapur. Tapi sejak dari tiba tadi, Adam asyik berkepit dengannya. Ada saja yang nak suruh dibuatnya. Sudahnya Ainnur yang sibuk ke dapur menyiapkan makanan tengah hari.

"Ala mummy...tak apa sekali sekala layan kita anak beranak. Asyik layan bos kat office tu aja...ni husband dengan mak mertua pun nak layanan mesra jugak."

"Along..." Puan Murni nampak tidak senang dengan gurauan yang berbaur sindiran itu.

"Sorry sayang...Dah...jom mummy." Puan Murni nampak terpaksa membontoti anak sulungnya yang terlebih dahulu sudah menarik tangannya untuk pergi dari situ. Ainnur hanya tersenyum menghantar pemergian ibunya yang entah mahu dibawa ke mana oleh suaminya. Namun dalam hati rasa meletus-letus seperti gunung berapi kemarahannya pada Adam.

Milo ais! Huh! Tin milo sengaja di hempas atas meja menunjukkan tanda protes. Sakit hatinya bertambah dengan perangai Adam yang tak sudah-sudah membulinya.

Geram!Budak kecik pembuli!


1 comment: