Monday 30 July 2012

BAB 28


"Aunty!"

Tubuh kecil Aysha dirangkul erat dalam pelukannya. Dari siang tadi, anak kecil itu tidak berenggang dengannya.

"Aysha....kesian aunty long...biarlah Aunty Long berehat okey?" Tegur Dira yang sedang sama-sama duduk bersembang selepas selesai kenduri doa selamat.

Aysha tertawa sambil mengangguk laju. "Okey ibu...."

"Ibu....malam ni kakak nak tidur dengan Ty Long ye." Sambung anak kecil itu.

Ainnur terpempam dengan permintaan Aysha. Kalau Asyha tidur dengan dia, bermaksud Adam pun wajib tidur sekatil, kalau tidak....mahu kecoh satu rumah nanti sebab selama ni, jika mereka terpaksa sebilik, Adam memilih untuk tidur di lantai. Pastinya anak kecil itu akan mempersoalkan kenapa suaminya tidur di bawah.

Tu la Ainnur...yang kau baik sangat dengan budak ni kenapa? Dah jadi macam ni macamana? Hatinya gelisah dengan permintaan tersebut. Harap-harap Dira tak benarkan.

"Tanya Aunty Long dulu...ibu tak kisah." Jawapan Dira menambah gusar di hati Ainnur. Sempat dikerlingnya Adam yang sedang berbual dalam kelompok lelaki yang terdiri dari sepupu dan mungkin saudara-maranya yang tidak Ainnur berapa kenali. Lelaki itu nampak santai dengan berbaju melayu hijau pucuk pisang dan berseluar jeans biru tua.

"Ty Long...kakak tidur dengan ty long ye malam ni? Bolehlah ty long..."Pipinya menjadi sasaran bibir kecil itu yang dalam usaha memujuk. Lehernya dipaut dan Aysha melabuhkan punggung di atas ribanya.

"Aunty....Aunty tak kisah. Tapi Aysha tanya dengan Uncle Long dulu ya." Ainnur serba salah. Dia tidak mahu dipersalahkan kelak kerana membuat sesuatu tanpa keizinan Adam.

Aysha yang baru mencecah ke usia 4 tahun itu berlari terkedek-kedek mendapatkan Adam yang sedang ralit bersembang.

"Uncle Long...Kakak nak tidur dengan Uncle Long malam ni ye." Permintaan anak kecil bermata bulat itu membuatkan dia tersenyum lebar. Ni mesti kes si Ainnur yang baik sangat dengan anak itu. Dari petang tadi, dia dapat melihat betapa akrabnya mereka kerana ke mana-mana Ainnur pergi pasti ada Aysha di situ. Nadirah, ibunya sudah tidak dihiraukan. 

"Aysha sayang...."Rambut Aysha yang separas bahu itu diusap lembut.
"Dah tanya dengan Aunty Long? Kalau dia okey....Uncle okey aja."
"Ala....penatlah macam ni....asyik tanya sana sini je!" Tiba-tiba Aysha menghentak kakinya dan menarik muka masam. Letih agaknya disuruh bertanya ke sana ke mari. Perbuatannya menjadi perhati seisi rumah. Adam serba salah.
"Okey....okey. Boleh." Adam tiada pilihan lain selain dari bersetuju. 
"Yeay!" Aysha berteriak gembira.

Riak wajah Ainnur terus berubah dengan jawapan Adam. Ya Allah....selamatkan diriku...Mulai saat itu jantungnya tidak berhenti berdegup kencang, lebih-lebih lagi apabila kakinya melangkah masuk ke dalam kamar tidur mereka. Rasanya mahu pecah dadanya melihat Adam sudah pun mengambil tempat di atas katil.
"Uncle!!" Aysha memanjat katil mendapatkan Adam. Tubuh lelaki itu dipeluk erat.

Ainnur melangkah perlahan mendapatkan pakaian tidur dalam almari dan dibawa ke bilik air untuk ditukar. Di dalam bilik air, dia sengaja melambat-lambatkan pergerakannya. Dia benar-benar gementar. Seluruh jari jemarinya dirasakan sejuk. Macamana ni....?Dia ke hulur ke hilir sendirian di dalam bilik air yang hanya sekangkang kera itu.
Peristiwa dirinya diperkosa tiba-tiba menerjah ingatannya. Ainnur bertambah takut. Rasanya ingin sahaja dia tidur di situ.

Tuk! Tuk!
"Sayang!"
Ketukan di pintu membuatkan dia ingin menangis. Ya Allah! Kenapa dengan aku ni? Kuatkanlah imanku Ya Allah....
"Sayang....Are you okay?" Pintu diketuk bertalu-talu membuatkan Ainnur tiada pilihan.
"Saya okay."
Wajah Ainnur yang terjengul di muka pintu bilik air cuba ditatap tetapi isterinya itu seolah-olah cuba lari dari pandangannya.
"Ingatkan pengsan dalam bilik air tadi." Tidak dinafikan, perasaan risau mencuit hatinya apabila ketukan dipintu di berjawab. Mungkinkah Ainnur pengsan akibat keletihan? Dia dapat melihat Ainnur orang yang paling sibuk siang tadi. Susah benar mahu melihat kelibatnya, kerana kebanyakkan masanya hanya di dapur. Setelah kenduri selesai barulah dia dapat melihat isterinya itu duduk setempat bermain-main dengan Aysha.

"Kakak nantuk..."Aysha sudah menggosok-gosok matanya tanda kantuk mula mengusai anak kecil itu.
"Tidurlah. Aunty Long tepukkan ya."
"Uncle Long ane?"
"Uncle Long dalam bilik air. Jap lagi uncle keluar. Aysha tidur dulu ya."Wajah anak kecil itu ditatap dengan penuh kasih sayang. Alangkah indahnya jika dia dapat melahirkan anak secomel dan selincah itu. Pasti hidupnya terhibur dan huru hara dengan kehadiran cahaya mata yang akan lebih membahagiakannya.
"Tak nak..." Aysha menggeleng.
Aik! Tadi kata mengantuk...ni tak nak tidur pulak. Macamana ni?
Sebaik Adam keluar dari bilik air, Aysha terus memanjat katil dan mengambil tempat di tengah iaitu di antara Adam dan Ainnur. Ainnur diam dan hanya membontoti Adam menuju ke tempat tidur.
"Ty Long belah sini...Uncle Long belah sini. Kakak tidur tengah-tengah."
Adam selamba memanjat katil mendapatkan Aysha dan memeluk anak kecil itu tanpa menghiraukan Ainnur yang berdiri di tepi katil.
"Ty Long cepat! Peluk kakak....kakak nak tidur."
Ya Allah....mulut budak ni...becoknya.
Dia mengambil tempat di sebelah kiri Aysha dan anak kecil itu mengambil tangan keduanya dan disatukan di atas perutnya.
Ainnur tergamam. Adam terdiam.
"Ibu ngan papa tidur dengan kakak macam ni..." Ujarnya seolah mengerti keduanya agak janggal dengan situasi tersebut. Setelah pipi keduanya dikucup, Aysha terus lena tidur.
Kedudukan tangan Adam yang menindih tangan Ainnur membuatkan idea nakal Adam tiba, lantas tangan Ainnur diramas perlahan. Lembutnya tangan perempuan ni...Bila Ainnur cuba menarik tangannya semakin kuat Adam menggenggamnya.
Adam mengetap bibir menahan gelak. Tu la bahananya kau kenakan aku siang tadikan...
Darah Ainnur mendidih kemarahan.
"Adam ni kenapa melampau sangat!" Suaranya yang keluar kedengaran tertahan-tahan agar tidak mengejutkan Aysha yang sedang tidur.
"Kau kan isteri aku. Suka hati aku la nak pegang." Semakin kuat tangan Ainnur dicengkam tetapi Ainnur pantas merentap dan melarikan tangannya jauh-jauh.
Mengada-ngada! Gatal!
Adam menutup mulut menahan tawa. Seronok dapat mengenakan Ainnur.

Good night sayang...It's a wonderful night to have you here beside me...

1 comment:

  1. Awww... Bila Adam bersayang2, ai rasa terawang-awang! Hahaha nice job sis! Chaiyokk!

    ReplyDelete