Monday 7 May 2012

BAB 15

Bertemakan Prince and Princess What??, Majlis Makan Malam Tahunan Permata Holdings diadakan dalam suasana yang gilang gemilang berbanding dengan tahun-tahun yang lepas. Majlis besar yang diadakan setahun sekali itu, pastinya merupakan satu-satunya majlis sosial yang menjadi platform untuk mereka berkenalan di antara satu sama lain dan mengeratkan silaturrahim di kalangan pekerja. Ainnur sendiri pelik, kenapa tema tersebut dipilih dan dipersetujui oleh pihak atasan. 

Nasiblah siapa yang dipilih sebagai Putera dan Puteri berdasarkan undian semua yang hadir pada malam tersebut. Tentunya mendapat gelaran yang tertentu. 

Ainnur duduk di meja barisan hadapan di antara tiga meja para tetamu kehormat. Dia sepatutnya diletakkan di sebelah Tengku Zafran di meja utama VVIP, tetapi dia enggan kerana tidak gemar untuk terlalu berprotokol. Sebaik memaklumkan kepada urus setia, dia sendiri memilih tempat dikehendaki tetapi masih perlu di meja VIP atas permintaan Tengku Zafran yang tidak mahu berjauhan dengan setiausaha kesayangannya itu. Katanya, mudah sekiranya dia memerlukan apa-apa pandangan dari setiausahanya itu.

Hurm...ingatkan bolehlah berjimba malam ini tanpa di bawah pengawasan bos. Terkena juga akhirnya. Bosan juga rasanya berada di dalam golongan mereka yang elit, terpaksa menjaga tatatertib makan dan pergaulan. Tetamu seramai sepuluh orang yang mengelilingi mejanya itu tidaklah dia kenal kerana kebanyakkannya adalah pembekal syarikat atau tetamu jemputan dari luar. Hani teman baiknya duduk agak jauh di belakang. Ainnur buntu namun terpaksa juga melemparkan senyuman atau melayan tetamu yang cuba untuk berbual-bual kosong dengannya. 

Selesai ucapan pembukaan oleh Tan Sri Tengku Zainal selaku Pengerusi Permata Holding, suasana Ballroom Sime Darby Convention Centre gamat dengan tepukan gemuruh dan siulan nakal para lelaki, apabila artis Dee diperkenalkan sebagai pengacara jemputan bagi malam tersebut. Seperti biasa, Dee yang gemar mengenakan busana wanita muncul di pentas dengan sanggul Mak Dara dan berkebaya merah terang mendapat perhatian segenap dewan. Dengan celoteh tidak kering gusi, Dee sememangnya pengacara versatile kerana beliau pandai mengambil hati tetamu yang hadir. Acara pada malam tersebut diselangi dengan cabutan bertuah dan persembahan dari kakitangan bahagian yang terpilih untuk menonjolkan bakat masing-masing. 

Sebagai menghargai semua kakitangan untuk majlis yang diadakan setahun sekali itu, pihak pengurusan telah menjemput Dato' Sheila Majid sebagai penyanyi undangan. Sekali lagi kakitangan bersorak dan tepukan gemuruh bergema seluruh dewan apabila Dato' Sheila Majid menyanyikan medley dari koleksi lagu-lagu popularnya.

Ditelinga Ainnur terngiang-ngiang lagu kegemarannya...Dia...

"Ainnur Amnani...."

Dek terbuai-buai dengan bait-bait lagu itu, dia tidak sedar namanya di sebut oleh seseorang.

 "Beb! Nama kau beb!"
Ainnur terpinga-pinga bila Hani menyuruhnya naik ke pentas.

"Kau menang Princess for tonight!" Hampir nak terhambur buah epal yang berada di dalam mulutnya bila diberitahu dia adalah princess pada malam ini. Perasaan gemuruh mula menguasai dirinya. Wajah bertukar pucat lesi.

"Pegilah! Go!" Hani menolaknya ke hadapan. Pinggan berisi buah-buahan yang berada di tangan beralih kepada Hani.

"Ha...Tepukan gemuruh untuk Cik Ainnur Amnani!" Sebaik Dee mengumumkan namanya semasa dia melangkah memanjat tangga menuju ke pentas, dirasakan jalannya mula tidak teratur. Lampu spotlight mengekorinya hingga ke pentas. 

"Ala...comel orangnya." Seluruh dewan tertawa bila Dee berseloroh menyakat diri Ainnur yang berdiri hanya di paras bawah ketiak Dee.

"Okey Cik Ainnur...Dah kahwin ke belum ni?" Soalan yang membuatkan Ainnur terkedu. Apakah jawapannya? 

"Belum." Dalam keadaan gugup, terkeluar juga jawapan itu dari mulutnya. 

Sekali lagi siulan-siulan nakal dan sorakan dari para lelaki membuatkan wajah Ainnur merona kemerahan menahan malu.

"Banyak peminat rupanya Cik Ainnur kita ni. Okeylah...Siapalah agak-agaknya putera kepada Cik Ainnur kita ni ye."

Dee mengeluarkan nama dari sampul yang dipegangnya. Ainnur berasa amat-amat tidak selesa bila dirasakan semua mata seolah-olah tertumpu kepadanya. Dia tidak biasa dengan semua ini. Serasanya, ramai lagi wanita lain yang lebih cantik dan berpakaian lebih vogue dari dirinya. Kenapalah dorang undi aku?

Dari atas pentas, dia dapat melihat beberapa wanita berbisik sambil menjuih bibir ke arahnya. Dia sedar, pasti ada yang tidak berpuas hati kenapa dia yang terpilih kerana pakaiannnya ringkas tidak terlalu berat dengan aksesori atau rambutnya tidak disanggul hanya dibiarkan melepasi bahu dan sedikit berombak di bawah.

Kelihatan Hani yang berada di belakang melambai. Senyum terus cuba diukir.

"Wow! This handsome man. I adore you...Sat lagi, you tunggu I, kita pi kahwin no," Dee berseloroh dalam loghat utara. Seisi dewan tertawa.

"Give a big hand to our prince for tonight....."

Suasana senyap seketika.

"Our Vice President....Tengku Zafran!"

Bagai nak luruh jantungnya mendengarkan nama itu diumumkan. Bos dan setiausaha. Pasti ramai yang menyatakan itu semua diskriminasi. Tetapi tidak dinafikan, Tengku Zafran memang kacak dengan sut kelabu dipadankan dengan bow biru tua. Rambutnya disikat rapi tidak seperti selalu agak kacau bilau tetap menyerlahkan ketampanan.

Tengku Zafran nampak tenang sewaktu melangkah ke pentas mendapatkan Ainnur. Senyumannya melebar menampakkan giginya yang putih dan tersusun rapi. Yang pasti, senyuman itu mendebarkan hati semua wanita yang memandangnya. Meruntun jiwa untuk tidak tidur malam kerana mengangankan dia sebagai seorang suami. Dia nampak segak berdiri di sebelah Ainnur.

"Congrats...I'm the one whose voting for you," Bisiknya perlahan ke telinga Ainnur. Tiada kata dapat dilafazkan hanya senyuman terukir di bibir Ainnur. 

"Amboi! Tengku main bisik-bisik pulak. Macam loving couple. Ni buat I jealous ni." Sekali lagi gurauan Dee disambut dengan tawa seisi dewan. Tengku Zafran tersenyum penuh makna manakala Ainnur gusar kerana banyak mata memandang dan dia tidak mahu ada yang akan menyalah anggap hubungan mereka.

Sebagai Putera pada malam itu, Tengku Zafran dikehendaki memakai tiara pada Ainnur dan sejambak mawar putih dan merah dihadiahkan padanya. Ainnur terpaksa melebarkan senyumnya bila lensa kamera terus mendapatkan gambar mereka berdua dan dia tersentak, bila jejaka tampan itu memeluk bahunya. Lantas dia memandang Tengku Zafran dan pandangan mereka bertaut menyebabkan Ainnur terpaku dengan senyuman lelaki itu. Tengku Zafran terus memeluknya erat dan Ainnur tidak terdaya untuk menolak kerana semua mata tertacap pada mereka.

1 comment:

  1. Kasarlah Adam neh! Kalau nak tu jangan la menidakkan perasaan tu... Nak kasar2 pulak aihhh... Bikin panas betol...

    ReplyDelete