Friday 18 May 2012

BAB 21

"Sayang..."

Adam meninjau di sebalik pintu yang renggang. Dia melihat isterinya sedang duduk berteleku sendirian, di atas katil. Wajahnya sembab dan matanya bengkak mungkin berendam air mata sepanjang malam. Silapnya...dia sedar. Adam menghembus nafas lesu.

Pintu di tolak dan kakinya melangkah mendekati Ainnur yang sedang ligat mengemas pakaian dan memasukkannya ke dalam beg. Kau nak ke mana isteriku?

"Sayang..." Panggilnya kali kedua.

Ainnur buat tak endah biarpun dapat di dengar dengan jelas panggilan itu. Dia tidak menyahut dan tidak akan menyahut kerana itu bukan panggilan untuknya. Selama ini mereka hanya beraku dan engkau. Adakah kerana kesilapan itu Adam telah berubah? Mengaku bahawa dia kini adalah isteri yang sah dan memang dia layak disentuh oleh lelaki itu walaupun secara paksaan.

"Maafkan Adam." Adam melabuhkan punggung di birai katil mengambil tempat disebelah Ainnur. Bahu isterinya disentuh sambil menunggu kata-kata seterusnya dari Ainnur.

Namun kata-kata itu bagaikan angin yang lalu di telinganya. Dia tidak mahu menatap wajah lelaki itu yang telah merosakkannya. Lelaki yang telah menjahanamkan dan menconteng kisah hidup yang selama ini bersih dalam coretannya.

"Pergilah Adam. Janji kita, telah kau mungkiri. Dengan apa yang kau dah buat, aku takkan maafkan kau!" Adam tersentak dengan kata-kata Ainnur. Dia tidak menjangka, wanita yang selama ini menurut kata, telah berubah sebegitu keras sekali.

"Adam mengaku Adam salah. Adam tak sengaja, Adam mabuk malam tadi...Adam menyesal selepas apa yang berlaku. Adam akan bertanggungjawab atas apa yang Adam telah lakukan pada Ainnur." Tangan Ainnur digenggam dan di bawa ke dadanya. Wajahnya menggambarkan kekesalan yang bersarang di hati.

Oh! Lelaki...mudahnya kau mengucapkan maaf. Tahukah kau hati ini terluka, diri ini telah ternoda. Ini semua sebab kau jantan sial!!!

"Kita orang Islam Adam. Kau tau kan arak tu haram! Air haram tu boleh menyebabkan kau lalai, membawa manusia kepada permurkaan Allah, merosakkan akhlak dan akidah, memporak-perandakan rumahtangga, keluarga macam kita ni dan....dan...."

Dan kerana air haram itulah aku telah diperkosa oleh suamiku sendiri. Tidak mampu kata-kata itu diucapkan di bibirnya. Dia rasa terlalu jijik, terlalu geli untuk menyebut perkataan itu. Airmatanya merembes keluar tanpa dapat ditahan.

"Adam menyesal..." Perlahan suara Adam menuturkannya. Dia tunduk merenung kaki. Tangan Ainnur berada kemas di genggamannya, tidak mahu dilepaskan. Tiada kata dapat menggambarkan penyesalan yang terbuku di hatinya tentang kejadian malam tadi. Dia rasa bodoh membiarkan dirinya dikuasai oleh nafsu.

"Tak guna kau menyesal menyesal sekarang! Kau jantan dayus! Aku benci kau!" Tubuh Adam ditolak menjauhinya. Segala benda yang tercapai di tangannya di baling pada Adam. Lelaki itu masih diam membatu, hanya berserah diri kerana sedar dia bersalah.

"Aku akan keluar dari rumah ni. Jangan kau halang kerana apa yang terjadi, kaulah penyebabnya!" Beg di tarik dari atas katil dan dia sudah bersedia untuk melangkah keluar dari bilik yang telah menjadi saksi akan kehilangan harga diri yang selama ini dipertahankan dari mana-mana lelaki. Kau suami ku, walau kau adalah manusia yang sah menyentuhku tetapi cara kau mendapatkannya tidak dapat aku maafkan. Aku bukan boneka yang boleh kau main-mainkan.

"Nur!" Tindakan Adam spontan memeluk Ainnur, tidak mahu wanita itu pergi namun tubuhnya ditolak keras hingga jatuh tersungkur di lantai.

"Aku benci kau! Aku jijik dengan kau! Kau jangan sentuh aku lagi!!" Bentaknya separuh menjerit. Sesungguhnya dia rasa mahu menjerit sekuat hati mengatakan dia benci pada lelaki di hadapannya itu. Biar semua orang tahu, Adam Niyaz lelaki tak guna, penipu, perogol!

Makna pada namanya tidak menggambarkan manusia yang berada di depan matanya kini. Kau terlalu hina buat aku. Aku tidak akan menerima kau semudah itu Adam.

Adam terpaku di situ. Tanpa sedar ada air jernih yang mengalir dipipi tanda penyesalan di atas ketelanjurannya. Kerana ketelanjurannya itu, dia akan kehilangan wanita yang dinikahi tanpa kasih dan cinta. Tapi wanita itu telah menunjukkan kepadanya betapa bertuahnya dia kerana menikahi Ainnur Amnani.

"Ainnur..."

Airmata Adam terus menitis membasahi pipi. Tiada lagi rasa malu dengan tangisan itu kerana dia amat menyesal dengan tindakannya. Kalau dia dengar cakap Shaq dan dia tidak mabuk semalam, pasti semua ini tidak akan berlaku. Pada waktu ini dia sanggup berlutut pada wanita itu agar jangan meninggalkannya. Dia tidak sanggup. Bila kepalanya ditegakkan, kelihatan Ainnur sudah pun memegang gunting. Dia tidak tahu dari mana datangnya gunting itu. Tetapi yang nyata Ainnur yang berdiri di hadapannya kini, bukan seperti Ainnur yang pernah hidup sebumbung dengannya selama ini. Wajah yang selalunya manis walau tanpa senyuman itu kini pucat dan bengis menakutkan sesiapa yang melihatnya. Ainnur seperti dirasuk sesuatu.

"Ainnur nak buat apa dengan gunting tu? Letakkan di situ. Kita berdamai sayang. Adam akui, Adam menyesal. Kita mulakan hidup baru ya sayang." Pujuk Adam. Melihat Ainnur seperti orang hilang akal, dia bimbang. Adakah Ainnur akan menikamnya dengan gunting itu?

"Tidak! Kau penipu! Kau perogol! Aku takkan hidup dengan manusia macam kau!" Gunting di benamkan ke perut lelaki itu.

"Ainnur..." Waktu itu, wajah Ainnur mula berbalam-balam pada penglihatan Adam. Darah merah pekat mengalir membasahi baju yang dipakainya.

"Adam..."Ainnur mula panik bila Adam rebah ke lantai. Ya Allah...apa yang aku dah buat ni?

"Adam!" Jeritannya bergema seisi rumah.

*******

"Arghh!!!" Adam terjaga apabila kulit pipinya terasa perit dimamah cahaya terik matahari yang memancar.

Ya Allah...dah kenapa aku tidur kat sini?

Dia cepat-cepat bangun sambil meregangkan badan yang terasa lenguh di setiap sendi. Kisah semalam tiada langsung dalam lipatan ingatannya. Yang menjadi persoalannya adalah mengapa di rasakan badannya terlalu letih? Teruk sangatkah dia mabuk malam tadi sehinggakan rupa-rupanya dia telah  tertidur di balkoni. Ingatan terakhirnya hanyalah dia berada di kelab semalam sedang berseronok meraikan parti hari jadi Maya dan seterusnya dia tidak pasti. Siapa yang hantar aku balik? Maya ke?

Bunyi loceng pintu mematikan lamunannya. Siapa pula yang datang pagi-pagi ni?

"Baby....." Adam tergamam melihat Maya terpacul di depan pintu rumahnya. 

"Honey...You buat apa kat sini? Nanti wife I nampak macamana?" Adam nampak gusar. Walau dia tidak pernah menerima kehadiran Ainnur sebagai isteri di dalam hidupnya tetapi dia tidak mahu di salah anggap. Kerana baginya, segala kesalahan biarlah datang dari Ainnur dan bukan dirinya. Dia tidak mahu dipersalahkan sekiranya berlaku apa-apa di antara mereka kelak.

"Baby...Ini kan masa kerja. Of course lah your wife kerja. Sebab tu I datang. Ke wife you ada kat rumah?" Maya mula menunjukkan tanda-tanda cemburu sambil menarik muncung panjang. Alamak! Nak merajuk pulak...Adam menggaru kepala yang tidak gatal. Rambut yang sedia kusut masai bertambah serabut.

Adam tiada pilihan, selain membenarkan Maya masuk. Dia tidak mahu ada jiran-jiran yang akan sangsi dengan tindak tanduk mereka. Jiran di rumah sebelah kiri dan kanannya bangsa Cina dan di hadapannya Melayu. Walaupun sudah hampir 4 tahun dia tinggal di situ, sebenarnya jiran di sekeliling tidaklah mengambil tahu akan hal orang lain.  Bagi mereka, lebih senang menjaga tepi kain sendiri. Dosa ditanggung dalam kubur masing-masing. Kau dah besar, pandai-pandailah kau sedar apa yang kau buat tu dosa atau pahala.

"Nah! Buka pintu sendiri." Kunci rumah dihulurkan melalui celahan grill pintu. Adam tidak mahu keluar kerana hanya memakai boxer.

"Wow! Sexy..." Punggung Adam yang hanya dilapisi boxer ditampar sebaik dia membontoti Adam masuk ke dalam rumah. 

"Honey..."Adam mengerut dahi tidak senang diperlakukan demikian. Maya mengangkat tangan tanda memohon maaf di atas ketelanjurannya. Namun tidak dinafikan, susuk tubuh Adam yang hanya memakai boxer itu membuatkan nafsunya membuak-buak. Kebanyakannya lelaki yang pernah bersamanya tidak dapat menandingi Adam. Kerana itu, dia masih perlukan Adam dan dia mahukan Adam. Cukup sekali dia memperbodohkan dirinya dengan membiarkan Adam menikahi wanita lain, kali ini dia akan merebut kasih Adam. Tetapi dia tidak gusar kerana dia yakin kedudukannya untuk memiliki Adam sangat kukuh kerana wanita yang perlu ditandingi itu bukanlah wanita pilihan Adam.

Matanya melilau memerhatikan susun atur rumah. Tidak banyak beza berbanding dengan sebelum ini hanya ada pertambahan pada buku-buku di mini library dan barang-barang dapur yang lengkap bersusun di rak dapur. Kalau dahulu, rumah Adam adalah rumah keduanya. Dia boleh masuk dan keluar di rumah itu sesuka hatinya kerana Adam telah membuatkan kunci pendua untuknya. Mereka sudah seperti pasangan suami isteri cuma dia tidak masak kerana itu bukan kegemarannya. Mengemas juga bukan hobinya kerana semua itu dilakukan oleh Adam. Pendek kata, dia dilayan bagaikan puteri, makannya dibeli oleh Adam, pakaiannya di basuh atau Adam sendiri akan menghantarnya ke dobi. Perginya ke mana-mana dihantar dan baliknya dijemput. Tetapi itu masih tidak menghalangnya untuk bersuka ria dengan teman-teman yang lain kerana Adam tidak pernah bertanya atau melarang dia ke mana-mana. Indahnya saat-saat bersama Adam. Dia rindukan semua itu. Di saat ini, keinginannya untuk bersama Adam dan mendapatkan Adam kembali ke dalam genggamannya membuat-buak. Kau milik aku Adam!

"Baby..." Tubuh Adam yang sedang berdiri mengadap balkoni di peluk dari belakang. Dia rindukan lelaki itu...walau mereka baru bertemu semalam, tapi kerinduan itu seolah-olah telah tersimpan berbulan lamanya. Begitu mendalam cinta Maya pada Adam.

"B..." Sebaik beralih mendepani Maya, terus kekasih hatinya itu menarik muka masam. Wajah yang tadi penuh dengan senyuman bertukar kemerahan secara tiba-tiba.

"Why honey?" Maya di tarik rapat ke dadanya apabila wanita itu cuba berundur menjauhinya.

"Ni apa B? Betina mana yang buat kat you ni?" Jari telunjuknya yang runcing menujah-nujah leher Adam yang terdapat tanda kemerah-merahan.

Adam berpaling pada cermin yang melekap di dinding sebelah kirinya. Aduhai...Lehernya dipenuhi dengan love bite yang masih merah. Bukan satu tapi hampir lima atau enam tanda itu yang terserlah kerana kulitnya yang putih.

"I...I..." Adam kehilangan kata-kata. Dia sendiri tidak menyedarinya. Siapalah punya kerja ni? Dia jadi bingung seketika.

"You kata you tak pernah tidur dengan bini you. Kalau bukan bini you, betina mana yang buat semua ni? Damn it!" Maya membentak marah. Wajahnya merah padam. Dia sendiri belum pernah mengerjakan Adam sebegitu, betina mana pulak yang berani meninggalkan kesan di leher buah hatinya. Sakit hatinya bukan kepalang apabila matanya tertacap pada kesan-kesan gigitan itu.

"I nak balik. Mata I ni sakit sangat! Hati lagi sakit you tau tak?!" 

"Honey! Wait."Adam cuba menahan. Tetapi langkah Maya melangkau panjang mahu keluar dari rumah itu. Hatinya membara marah. Kalaulah hidup ini dapat digambarkan sepertimana cerita kartun, pasti api yang membara di dadanya dapat dilihat oleh Adam. Pasti Adam dapat mengerti semarak mana api yang sedang menyala-nyala seperti di simbah minyak tanah di dalam dirinya pada ketika ini.

"Honey...Please." Lengan Maya dapat dicapai. Tidak mampu memujuk, hanya mampu bertahan kerana sudah terang-terangan memang dia bersalah. Samada dia sengaja menadah lehernya pada seseorang pada malam tadi atau secara paksaan dia sendiri tidak sedar. Ingatannya tidak langsung lekat di kepala tentang kejadian malam tadi. Aduh!

"No! Let me go!" Lengannya disentap dan Maya berlari menuju ke lif. Adam hanya mampu memerhati sehingga Maya hilang di telan perut lif dan Shaq pula yang muncul terpinga-pinga melihat sahabatnya itu hanya memakai boxer berdiri di depan rumah.

Apa ke jadahnya mamat ni? Tak malukah? Dia melangkah mendekati Adam sambil membawa bungkusan makanan bagi santapan makan tengah hari mereka. Mengenangkan sahabatnya itu pasti baru tersedar dari lena yang panjang malam tadi.

"Apa kes beb?" Bahu Adam ditepuk perlahan sambil matanya menjeling memberi isyarat minta diperjelaskan mengapa sahabatnya itu hanya memakai boxer dan berdiri di depan pintu rumah seperti perogol bersiri pulak. Nasib tak ada orang yang lalu lalang, kalau tidak pasti mereka sanggup memanjat tangga untuk ke seberang dari lalu di lorong hadapan rumah perogol bersiri.

"Ni ha!" Lehernya yang dipenuhi kesan gigitan ditunjukkan pada Shaq. Ingatkan Shaq terkejut sebaliknya dia ditertawakan oleh sahabat baiknya itu.

"Congratulations!" Shaq tertawa sambil menepuk-nepuk bahu Adam. Dia sendiri tidak perasan semasa menghantar Adam pulang semalam. Mungkin suasana gelap atau tanda itu belum timbul sepenuhnya, dia sendiri tidak pasti. Merah padam wajah Adam bila ditertawakan sahabat baiknya itu. Ternyata Shaq menyindirnya.

"Sudahlah tu...esok-esok datanglah gigirl kau tu balik. Mari makan...Aku tahu kau lapar, aku dah belikan makan tengah hari." Tubuh Adam di tolak masuk ke dalam rumah. Adam hanya tersenyum simpul tanpa sedar di sebalik ingatannya yang telah hilang, dua hati telah disakiti. Seorang berendam air mata kerana diri telah ternoda manakala yang seorang lagi merajuk membawa diri akibat perbuatan lelaki yang dikasihi.

Siapa perlu dipersalahkan? Keadaan atau keperibadian?

5 comments:

  1. Aiyakkkk!!! Ni mimpi ke betol2 tikam nih??

    "Lelaki yang telah menjahanamkan dan menconteng kisah hidup yang selama ini bersih dalam coretannnya." Kak, kat ayat tu ada error sket. "coretannnya"

    ReplyDelete
  2. Err... Kak... Terkonfius sikit nih... Yg part atas tu perfect cuma yg part bawah ni flashback kan? Tp kenapa macam Adam tak kena tikam lagi je? Kalau flashback kan sepatutnya Ainnur tak tinggalkan Adam lg... Hehehe sedikit tak clear disitu...

    ReplyDelete