Thursday 24 May 2012

BAB 22

Terkadang perjalanan dalam hidup kita, selalunya tidak berlaku seperti yang kita ingin atau seperti apa yang kita rancangkan. Hidup ini bukan seperti sebuah novel yang selalunya akan berakhir dengan khabar indah atau seperti drama yang mana hero akan menang di setiap pengakhiran sebuah cerita.

Alangkah indahnya jika apa yang berlaku adalah lakonan semata-mata. Aku akan bangun hari ini dengan tanpa air mata...tanpa perasaan dendam dan benci yang bersarang di hati. Aku bencikan perasaan ini kerana ini bukanlah aku tetapi mengapa dia tergamak memperlakukan aku sebegini sehingga aku berubah menjadi manusia berhati batu. Kasih sayang yang terbina tenggelam dan kepercayaanku terhakis sekelip mata atas perbuatannya.

Wahai batu, adakah aku akan menjadi seperti kau? Aku tidak akan berganjak dengan pendirianku, aku menjadi insan yang kaku tanpa memperdulikan orang lain...Adakah aku sanggup membiarkan diriku terus jadi seperti kau? Tidak! Aku Ainnur Amnani....Aku tegas tetapi masih mampu memaafkan. Aku ialah orang yang ceria dan sanggup ketawa untuk mengubati tangis pada orang lain sedangkan aku yang sepatutnya menangisi diriku sendiri. Bibirku sentiasa tersenyum mekar, boleh mencairkan hati sesiapa yang memandang. Itu kata bos aku. Tapi tahukah mereka apa yang membusut di hatiku. Aku tidak sanggup melukakan hati sesiapa sehinggakan aku sanggup menenggelamkan diriku ke dasarnya sekiranya tindakanku akan menyakiti hati mereka semua.


Ainnur Amnani
Tanjung Biru - 26/5/2012
4.15 petang


Pasir pantai yang menguliti kaki dikuis-kuis dengan jari kaki. Adakalanya dia seronok melihat pasir tersebut yang tidak henti-henti dan berebut-rebut mahu menenggelami kakinya yang sengaja dibiarkan terdedah di lapangan pasir yang menaburi persisiran pantai. Pasir putih dan air laut yang membiru kena sangat dengan tempatnya Tanjung Biru.

Angin yang bertiup lembut membuatkan rambutnya yang dibiarkan melepasi bahu terbuai-buai mengikut alunan yang seakan berirama. Sekejap perlahan...sekejap agak kencang namun masih mendamaikan. Ainnur rasa ketenangan mulai menebak dirinya. Dia ingin berada di sini seumur hidup menghirup udara segar. Jauh dari hiruk pikuk dan kebisingan kota. Malah dia ingin jauh dari masalah yang membelenggu dirinya. Dia senang sendirian, kalaulah dia tahu begini tajam berlikunya laluan yang perlu dilalui dalam perkahwinan ini, pasti lamaran itu tidak akan diterima. Dan kini, keputusannya mungkin akan menyebab banyak pihak terluka. Sanggupkah aku melakukannya?

Setelah puas menikmati suasana petang yang mendamaikan, Ainnur mengambil keputusan untuk meninggalkan tempat yang telah menyaksikan dia meluahkan perasaannya sendirian. Sebelum melangkah pergi, sekali lagi pandangan jatuh pada pasir yang cemburu dengan kakinya, pokok-pokok kelapa dan ru yang seolah-olah melambai kepergiannya dan air membiru yang sentiasa tidak jemu menghempas pantai namun kebiruaan itu tidak hilang dan pantai tetap berubah namun setia menanti badai yang menempuh. Adakah aku sesetia itu? Biarpun badai menempuh aku masih teguh menanti dan berdiri untuk menghadapinya? Tidak! Aku bukan pantai...aku manusia. Aku ada hati dan perasaan. Perasaan ini tidak boleh di perkotak katikkan. Hati ini bukan tempat tadahan seperti papan dart. Aku tidak rela hati ini terus disakiti, dikoyakkan dan di toreh. Aku hanya wanita biasa bak kata Krisdayanti.

Dia tersenyum sendiri dengan perumpamaan itu. Kaki melangkah menaiki kereta dan memacu ke arah hotel yang tidak jauh dari situ.

Sampai di Grand Lexis...kereta di parkir di tempat yang agak dekat dengan pintu masuk. Setibanya di lobi, dia di sapa seseorang.

"Hello my princess..."



bersambung..... 

1 comment: